Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad

Trippeldop i Göteborg

Boa Tugs visade upp sig i Göteborg genom att arrangera dop av tre moderna ASD-bogserare.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]e moderna ASD-bogserare.

Bogsering Efter att nybyggnationen vid varven i Göteborg upphörde för flera årtionden sedan hör fartygsdop inte precis till vardagen vid älvstranden. Fredagen den 23 september 2011 arrangerades inte mindre än tre dop samtidigt vid Stenpiren. Under ceremonin fick en serie systerfartyg i Boa Tugs flotta officiellt sina namn.

Byggda i Turkiet

Boa Brage döptes av skeppsredarhustrun Gro Kittilsen, Boa Balder av Göteborgs vice hamnkapten Åsa Kärnebro-Bergström samt Boa Heimdal av Ellen Eliasson från Grimaldi.

Bogserarna av ASD-typ (Azimuth Stern Drive) är byggda i Turkiet och har en dragkraft mellan 65 och 69 ton. Boa Balder och Boa Brage är levererade 2009 och Boa Heimdal 2010. Till serien hör också Boa Njord, som var på uppdrag i Norge på dopdagen och därför namngavs där i stället.

Boa Tugs AB är ett nytt företag, som inledde sin verksamhet i Sverige i februari 2011. Rederiet ingår i den norska Boa Group. Förutom de fyra redan nämnda bogserarna omfattar flottan i Sverige eskortbogseraren Tenax, som hyrs in från Østensjø Rederi, samt från november 2011 den konventionella bogseraren Boa Loke.

Startade i Wallhamn

Boa Tugs AB inledde sin verksamhet i Wallhamn och har därefter expanderat till Göteborg, berättar Lennart Sandinge, styrelsemedlem och initiativtagare till att grunda rederiet. Han är dessutom själv välkänd sjöfartsprofil och bogserbåtsredare och hans familjeföretag Sandinge Bogsering & Sjötransport (SBS) i Lysekil är näst största ägaren i Boa Tugs AB.

– Att vi kom igång i Wallhamn skedde tack vare Sven Sjöström vid Grimaldi. Grimaldi erbjöd både kajplats och jobb för våra bogserare.

Flest uppdrag har Boa Tugs fortfarande i Wallhamn och Stenungsundsområdet.

– Men andelen uppdrag i Göteborg ökar stadigt, påpekar Sandinge.

Typiska uppdrag är hamnassistans och eskortbogsering i Wallhamn och
Stenungsundsområdet, inkluderande Uddevalla, assistans av tankfartyg vid läktringsoperationer utanför Frederiks­havn, brandberedskap i Göteborgs hamn samt en del sporadiska jobb i Nordsjön sommartid med förflyttningar av riggar och dylikt.

Numera har Boa Tugs bogserare permanent stationerade i både Wallhamn och Göteborg. I förbindelse med stora fartygsanlöp flyttas bogserbåtar mellan Wallhamn och Göteborg.

– Samtliga bogserare är bemannade dygnet runt, året runt, påpekar Sandinge.

Nya projekt

Trots att så mycket har hänt på kort tid, understryker Sandinge att expansionen i Sverige ingalunda kommer att avslutas med etableringen i Wallhamn och Göteborg. Det finns långtgående planer på vidare expansion.

– Tillsammans med Inge Grøtting, VD för Boa Tugs AB, undersöker vi hela tiden olika projekt för den framtida verksamheten runt om i Sverige.

Introduktionen av den sjätte bogseraren är ett led i denna utveckling.

– Redan i november kommer Boa Loke att ansluta till stationen i Wallhamn. Boa Loke har 46 tons dragkraft och kommer att komplettera flottan väl genom god kapacitet för isbrytning, hamnbogsering, kustbogsering och bärgning.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]