Transportstyrelsen har genomfört en Kundnöjdhetsmätning.

Fotograf: Transportstyrelsen

Kategori: Regelverk

Transportstyrelsens regler kritiseras

Transportstyrelsens sjöfartskunder är både nöjda och starkt kritiska – det framgår av myndighetens nyligen publicerade Kundnöjdhetsmätning.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ligen publicerade Kundnöjdhetsmätning.

Mäklare och agenter är mest nöjda med Transportstyrelsen som helhet. Minst nöjda är skyddsombud. Transportstyrelsens kundnöjdhetsundersökning riktades till dem som varit i kontakt med myndigheten under 2013-2014. Totalt handlade det om 6.943 kunder och av dem ställde 995 upp och blev intervjuade över webben. Det motsvarar en svarsfrekvens på 15,3 procent.

Regelverket

Mest kritik får Transportstyrelsen för sitt arbete med att förenkla reglerna för branschen och för de höga avgifterna. Man anser att reglerna främst är anpassade för större företag och att Transportstyrelsen gör alldeles för lite för att hjälpa svensk sjöfart att överleva.

Även webbsidan får mycket kritik för att inte vara tillräckligt intuitiv och begriplig. De tillfrågade anser också att Transportstyrelsen är alldeles för långsamt med att svara på frågor via telefon eller mail.

Enligt myndigheten visar undersökningen att kunderna har låg toleransnivå när myndighetens anställda brister i kompetens, tidsåtgång eller återkoppling. Men samtidigt är de anställdas serviceorientering det område som får bäst värden i undersökningen. De flesta kunder upplever att de får ett bra bemötande och att Transportstyrelsens personal är pålitliga och engagerade.

Mest kritik

Fördelat på olika kundgrupper visar undersökningen att skyddsombud har lägst förtroende för Transportstyrelsen som helhet, de ger bara myndigheten 2,7 poäng av fem möjliga. Mäklare och agenter har högst förtroende, 4,3 poäng.

Förtroendet bland Transportstyrelsens olika kundgrupper ser ut som nedan:
Mäklare/agenter: 4,3

Utbildningsanordnare: 4,3
Kommuner: 4,2
Sjömansläkare: 4,2
Sjömön: 4,2
Maskinbefäl: 3,6
Hamnar/hamnanläggningAR: 3,6
Däcksbefäl: 3,4
Rederier/fartygsägare: 3,1
Bolag: 3,0
Befälhavare: 3,0
Skyddsombud: 2,7

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Summering ?
    De ansvariga personer/verksamheter (Rederier-befäl, Bolag=Export/importbolag(?), hamnar, och Skyddsomburd (!) ) – FÖR att just SJÖFART skall bli till – är de som ligger längst ner. Med tyngdpunkt på 3. dvs de är INTE nöjda. – men dom som ”lallar med” är lite mer nöjda..??
    Hur ”viktar” man resultatet ?
    Min ”helikoptersyn” säger att Centralisering och Toppmanagement T-styrelse – liknar mer Putin-tsar verksamhet med ”Stalintakter” – än modernt-i-tiden-delegerat medansvar och kunniga, intresserade MED-arbetare. Kommentarer ?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]