Fotograf: ShoreLink

Kategori: Arbetsmarknad | Hamn/Logistik

Transport varslar om hamnstrejk

Förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Sveriges Hamnar har strandat och facket varslar om strejk i flera hamnar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]randat och facket varslar om strejk i flera hamnar.

Transportarbetareförbundet och Sveriges hamnar har under flera dagar förhandlat om ett nytt hamn- och stuveriavtal. Men i fredags förra veckan strandade förhandlingarna. Därför varslar Transport nu om strejk i flera svenska hamnar.

– Även om förhandlingarna i nuläget har strandat, har vi goda förhoppningar om att vi kommer nå ett avtal. Vi har förhandlat i god ton och erbjudit löneökningar i nivå med märket, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Inringda på kort varsel

För fackets del är knäckfrågan den om de så kallade ”blixtarna”, extraanställda i hamnarna som kan bli inringda på kort varsel.

– Det här är en fråga om anställningstrygghet. Ingen människa kan planera sitt liv om man inte vet hur mycket man får arbeta den månaden och endast är garanterad tre timmars arbete när man äntligen blir inringd, säger Peter Winsten, central ombudsman, Transport.

Strejk inleds i slutet av maj

Om parterna inte kan nå fram till ett avtal träder strejken i kraft den 28 maj. Då lägger fackförbundet en blockad mot övertidsarbete, mertidsarbete, nyanställning och inhyrning.

Om inget sker då har Transport varslat om två två dygns arbetsnedläggelse, 31 maj och 7 juni. Hamnarna som berörs då är ShoreLink i Luleå, SCA Logistics i Umeå och Sundsvall, Mälarhamnar i Västerås och APM Terminals och Logent Port & Terminal i Göteborg.

”Anmärkningsvärt ointresse”

– Vi har ett ansvar mot våra kollegor med otrygga anställningar. Arbetsgivarna har visat ett anmärkningsvärt ointresse för deras situation och inte ens velat diskutera vårt förslag på att öka garantitiden från 3 till 4 timmar de dagar då de blir inringda, säger Peter Winsten.

Enligt Transport är många av hamnarna starkt beroende av ”blixtarna”. I vissa hamnar utför de uppåt 20 procent av allt arbete.

– Ju mer hamnarna förlitat sig på att kunna ringa in de med otrygga anställningar – desto mer kännbart kommer varslet bli, säger Peter Winsten.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]