Transatlantics offshoredivision har trots lågsäsong tre av fyra fartyg i operation och nya uppdrag på ingång, samtidigt som hyreskostnaderna är rekordhöga. Enligt Stefan Eliasson, chef för Transatlantic Offshore/Isbrytning beror beläggningen på flera saker. Bland annat tar transporterna längre tid på grund av vädret i Nordsjön, vilket gör att gängse uppdragstid utökas. Samtidigt gör det höga oljepriset att oljebolagen vill ha igång så många riggar som möjligt, varför de fartyg som finns på spotmarknaden är efterfrågade. Transatlantic planerar också, tillsammans med den norska samarbetspartnern Viking Supply Ships, att beställa två ankarhanteringsfartyg för leverans 2009, med option på ytterligare två fartyg. Investeringarna i de två förstnämnda objekten ligger runt SEK 1 miljard.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]