Transatlantics offshoredivision har trots lågsäsong tre av fyra fartyg i operation och nya uppdrag på ingång, samtidigt som hyreskostnaderna är rekordhöga. Enligt Stefan Eliasson, chef för Transatlantic Offshore/Isbrytning beror beläggningen på flera saker. Bland annat tar transporterna längre tid på grund av vädret i Nordsjön, vilket gör att gängse uppdragstid utökas. Samtidigt gör det höga oljepriset att oljebolagen vill ha igång så många riggar som möjligt, varför de fartyg som finns på spotmarknaden är efterfrågade. Transatlantic har också, genom sitt hälftenägda bolag Trans Viking, undertecknat ett nybyggnadskontrakt med det spanska varvet Astilleros Zamakona om två ankarhanteringsfartyg med option på ytterligare två. Det första fartyget kommer att levereras under det tredje kvartalet 2009, och det andra under 2010. Investeringsbeloppet för de två fartygen uppgår till cirka SEK 965 miljoner.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]