Transatlantic tecknar 490-miljoners kontrakt

Skärhamnsbaserade Transatlantic har skrivit ett fyraårskontrakt med ENI Norge för AHTS-fartyget Njord Viking som är under byggnation vid spanska Astilleros Zamakona – kontraktsvärdet är SEK 490 miljoner. Njord Viking kommer att stödja prospektering och utbyggnad av verksamhet i Barents hav inklusive Goliatfältet. Chartern beräknas starta i maj 2011.Njord Viking är det andra fartyget i en serie om fyra AHTS-fartyg som konstruerats för att kunna operera under svåra väderleksförhållanden och i arktiska miljöer. Njord Viking kommer att utrustas med en ROV om 170 hk.I slutet av januari skrev Svensk Sjöfarts Tidning om att Transatlantic kan komma att göra en storbeställning innan året är till ända – fyra stora isbrytare för sammanlagt fyra miljarder.– Vi räknar med ett beslut före sensommaren, för leverans runt 2013. Vi tittar på isbrytare i Oden-storleken och med den kapaciteten. Jag kan bekräfta att priset per enhet ligger i trakterna av en miljard. Men jag vet inte om det blir dieselelektriskt framdrivningsmaskineri som på Oden, det återstår att se, sa vd Stefan Eliasson då och fortsatte:– Det finns en strategi för offshore- och isbrytningsverksamheten när det gäller befintliga fartyg, men vi har insett att det kommer att hända väldigt mycket på offshoresidan de kommande åren i USA, Kanada och i de arktiska områdena. För att utveckla konceptet vill vi därför beställa kraftfulla isbrytare som kan jobba i tuffa miljöer. I Arktis har vi isförhållanden med tre meter tjock flerårsis.Men bolaget har fortfarande inte beställt några isbrytare, en viktig förklaring är oljekatastrofen i Mexikanska golfen som fick betydande konsekvenser för många oljebolag. Transatlantics planer har fått skjutas– Vi för diskussioner med oljebolag, men just nu är det lite avvaktande. Vi ser att de jobbar mot att dra igång projekt kring 2014–2015, så därför hoppas vi på mer konkreta propåer nästa år när det gäller fartygsbeställningar. Vi pratar då om en 2–4 fartyg, säger Stefan Eliasson och fortsätter:– Framför allt på amerikanska sidan har oljekatastrofen i Mexikanska golfen fått konsekvenser. Intresset för olje- och gasborrning är stort men projekten har bromsats upp lite. Men nu har Obama-administrationen tagit bort hindren för olje- och gasborrning till havs, vilket är väldigt positivt, säger Stefan Eliasson och påpekar att industrin har har andra krav på sig nu.– Eftersom myndigheterna ser ökade risker med den här verksamheten påverkar det regelverken och säkerhetskraven. Detta berör ju många djuphavsområden och det kommer att sprida sig.När det gäller de planerade isbrytarna har Transatlantic tillsammans med Aker Arctic (STX Europe äger en majoritet i bolaget) tagit fram ett fartygskoncept.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]