Kategori: Offshore | Ekonomi | Folk/företag

Transatlantic skriver 230-miljoners kontrakt

Viking Supply Ships har tecknat ett kontrakt med ett oljebolag för charter av ankarhanteraren Tor Viking värt 230 miljoner.

Viking Supply Ships, en del av Transatlantickoncernen, vill inte uppge vilket oljebolag det handlar om men skriver i ett pressmeddelande att ankarhanteraren Tor Viking ska chartras för ett uppdrag i Fjärran Östern under elva månader med början i juni 2014. Möjlighet finns till förlängning om två gånger sex månader, förutsatt att fartyget är tillgängligt. 

Kontraktet är värt USD 34,5 miljoner (SEK 230 miljoner).

Ankarhanteraren Tor Viking byggdes år 2000 vid Havyard Leirvik AS. 

 

 

 

Kommentarer

  • Guldkungen

    Självkostnad är ca 300.000:- SEK/dygn
    Intäkt 230 Mkr
    Kostnad -99 Mkr
    Vinst e skatt 130 Mkr SEK (Tonnageskatt)
    Samtidigt får man en avbeställningsersättning för uppskjutet annat uppdrag för Tor Viking 2014!

    • Förnamn och efternamn…

      Tonnageskatt? Tor Viking är svenskflaggad

  • Anonymous

    Är inte optionerna på förlängning med i kontraktsvärdet?

    • Guldkungen

      Viking Supply Ships har ingått ett avtal med ett större oljebolag för att chartra ”Tor Viking” i Fjärran Östern med början i juni 2014. Varaktigheten är 11 månader, med möjlighet till förlängning om två gånger sex månader, förutsatt att fartyget är tillgängligt. Kontraktet stärker företagets position avseende operationer i områden med svåra väderleksförhållanden.

      Värdet på det fasta kontraktet är omkring 34,5 miljoner USD.

      http://www.rabt.se/investorrelations/Pressmeddelanden/?releaseid=897681

  • Guldkungen

    Tor Viking har inte längre kontrakt med Sjöfartsverket för isbrytning kvartal 1.

    Vidar Viking bytte flagg när det lämnade isbrytningsuppdraget för Sjöfartsverket.

    När byter Tor Viking flagg?

  • Pia Berglund, VD SRF

    Grattis Transatlantic!

  • Birger Simonsson

    Det är roligt att se att detta fartyg fortfarande håller god kvalitet.

  • Anonymous

    Då ryker det väl fler jobb för svenskt sjöfolk då?

    • Guldkungen

      Svensk besättning med isbrytarerfarenhet är attraktiva, även om man skulle flagga Danskt som de flesta andra AHTS-fartyg i VSS-flotta.

      Vi får hoppas på fler nybyggnationer av isgående AHTS-fartyg!
      Då det verkar vara en marknad som växer kraftigt!?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.