[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nga förlorar sina jobb.
– I och med nedläggningen har vi ingen trafik alls på England längre. Skälet till att vi avvecklar TransPal Line är att vi under flera år har försökt att få ihop lönsamheten men det går inte. Door-to-door som detta handlar om är komplext och får man inte upp volymerna så blir det svårt, säger Heléne Mellquist, chef för Transatlantics affärsgren Industrial Shipping, till Sjöfartstidningen.
Många får gå
Totalt berörs cirka 70 anställda av beslutet i Göteborg, Storbritannien och Polen. Personalen sägs upp successivt. Terminalhyresavtal och därmed sammanhängande verksamhet i Hull bjuds ut till försäljning.
– Vi har en lease på terminalen som sträcker sig en 7-8 år framåt. Vi fortsätter att driva terminalen men förhandlar med intressenter om att ta över kontraktet.
Sista seglingen inom TransPal Line kommer att göras den första veckan i mars och inkluderar hamnarna Norrköping, Åhus, Szczecin, Hamburg och Hull.
De två inchartrade feederfartygen, tyskflaggade Anke Ehler och holländskflaggade Elisabeth lämnas inom kort tillbaka till ägarna Ehler Reederei och Holwerda.
Fem linjer
Efter avvecklingen av TransPal Line driver Transatlantic tre containerfeederlinjer (Transfeeder South, Transfeeder North och TransBothia Container Line) och två rorolinjer (TransLumi Line och TransBothnia Line). Sedan tidigare har bulkdivisionen outsourcats till AtoB@C.
[/flowy_subscriber_only]