Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Säkerhet

Trafikrestriktioner till helgen

Det kan bli en rejäl isbildning i hela Bottniska viken i år. Och den 7 december träder vintersäsongens första trafikrestriktioner i kraft.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ikrestriktioner i kraft.

Under lördagen införs restriktioner ifrån Skelleftehamn till Karlsborg i Kalix kommun. Då gäller det att fartyg som ska in eller ut i Bottenviken har minst isklass II och 2.000 ton i dödvikt.

Kan bli normal vinter

Det ser nämligen ut som att årets vinter kan bli en normal vinter, kallare än de två senaste åren. 

– Om väderprognoserna står sig räknar vi med att genomföra de första assistanserna inom en dryg vecka, säger Amund E.B. Lindberg i ett pressmeddelande, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Mäter vattentemperaturer

Det här vet man på grund av att man mätt vattentemperaturerna, som verkar hålla sig på en normal nivå. En normal vinter betyder att praxis även är att införa trafikrestriktioner längs hela ostkusten, Mälaren, Göta älv och Vänern.

Enligt Sjöfartsverkets senaste israpport från den 2 december finns närmast kusten vid Piteå och Brahestad 5–20 centimeter fast is eller 5–15 cm jämn is.

Förberedelser inför isbrytning

Varje år går Sjöfartsverket ut med publikationen Vintersjöfart. I den kan man hitta de exakta restriktionerna och andra regler för att kunna erhålla isbrytarassistans från och till svenska hamnar. Först ut att bryta is kommer att vara isbrytaren Ale. Likt Ale är resten av statsisbrytarna redo för sitt uppdrag och befinner sig i Luleå, förutom Oden som legat i Helsingborg efter att ha genomfört polarexpeditioner. Oden beräknas vara i Luleå om ungefär två veckor.

Budgeterat för mild isvinter

– Vi budgeterar alltid för lindrig vinter, det är den ekonomiska aspekten i det hela. Nu har vi haft ett par år bakom oss som varit milda på grund av väldigt varma somrar, vilket värmde upp yt- och bottenvattnet i Bottniska viken. I år ser inte situationen så ut och jag har jämfört tidigare år med SMHI och den finska vädertjänstens gemensamma iskarta. Vi är väldigt nära de medeltemperaturer man ser mellan 1970 och 2000. Operativt tänker vi oss en vinter lik 2002–2003, säger Amund E.B. Lindberg till Sjöfartstidningen.

I fall det inte blir en mild isvinter väntas Sjöfartsverkets kostnader öka med 50–100 miljoner kronor i bunkerkostnader. 

Endast behöriga får assistans

Amund E.B. Lindberg berättar att det varje år förekommer fartyg som trots att de inte uppfyller restriktionerna för isklass eller dödvikt försöker ta sig fram i det isiga havslandskapet:

– Vi har inte mandat att stoppa dem men vi har telefonkontakt med dem. De får inte assistans men vi sätter ingen i den sitsen att det riskerar att bli olyckor. Men att de får assistans fram till den hamn de har tänkt sig, dit godset ska eller från hamnen är inte aktuellt. De lagar och förordningar vi arbetar efter är väldigt tydliga med det.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]