[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]bridfärja trådlöst.
Testerna utfördes i Norge på den 85 meter långa Folgefonn som ägs av Norled. Enligt Wärtsilä är det första gången som ett trådlöst induktionsladdningssystem provas på en kommersiell färja och testet uppges ha varit framgångsrikt. Wärtsiläs laddningssystem behöver ett avstånd på 50 centimeter mellan laddningsplattorna på fartyget och kajen.
”Betydande värde”
– Under de senaste åren har trådlös laddning införts för bilar, bussar och tåg. Vi har nu gjort det möjligt för fartyg. De främsta fördelarna för kunderna är upp till 20 procent mer utnyttjande av tillgänglig laddningstid, ökad driftsäkerhet och ökad systemsäkerhet. Det finns en pågående trend att utrusta kustfärjor med batteridriven och hybrid framdrivning, eftersom de påverkas särskilt av miljökrav. Trådlös laddning kommer därför att skapa ett betydande värde för operatörer av hybridfärjor, säger Ingve Sørfonn, Senior Technical Officer E&A, Wärtsilä Marine Solutions i ett pressmeddelande.
Lämpligt segment
Cato Esperø, försäljningschef för Wärtsilä i Norge.
– Vi fokuserar på den här trådlösa laddningen på kustfärjor som passar tekniken på grund av dess korta ”stopp-och-go-scheman”. Den trådlösa laddaren är en innovativ och värdeskapande ny del av våra hybridlösningar, vilket vi fortsätter att utveckla vidare i linje med våra kunders behov, säger han.
Projektet har delvis finansierats av Innovation Norway, en norsk finansieringsinstitution.
[/flowy_subscriber_only]