Koster Marin har drivit trafiken till Kosteröarna sedan 1980-talet och satsade stort på att konvertera om Kostervåg till eldrift, men trots det får de inget nytt avtal från Västtrafik.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Passagerarsjöfart

Torghatten tar över Kostertrafiken

Efter att Koster Marin drivit trafiken mellan Strömstad och Kosteröarna sedan 1980-talet har nu Västtrafik upphandlat en ny operatör. För rederiet kom det som en chock. 
Det är med start i december 2025 som Västtrafik upphandlat Torghatten AB för trafiken från Strömstad till Kosteröarna. Det blev offentligt i förra veckan. Avtalet sträcker sig över 15 år och innebär att rederiet Koster Marin, som drivit trafiken sedan slutet på 1980-talet, därmed tappar uppdraget.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]dlat Torghatten AB för trafiken från Strömstad till Kosteröarna. Det blev offentligt i förra veckan. Avtalet sträcker sig över 15 år och innebär att rederiet Koster Marin, som drivit trafiken sedan slutet på 1980-talet, därmed tappar uppdraget.

– Det känns ledsamt och lite avslaget. Jag har väl snart gjort mitt, men det är desto tråkigare för barnen. Jag har styrt in dem i den här fållan, lärt upp dem och så rasar verksamheten, säger Koster Marins vd Håkan Eriksson.

Håkan Eriksson, vd för Koster Marin. Foto: Klara Johansson

Bortkastad klimatnytta

Totalt inkom tre olika anbud i upphandlingen där Torghattens blev det vinnande med en prislapp på 50 miljoner kronor. I upphandlingen har Västtrafik ställt krav på att trafiken ska kunna köras med eldrift i så hög utsträckning som möjligt. Koster Marin var tidiga med att elektrifiera sin befintliga färja Kostervåg, en konvertering som blev klar sommaren 2022. Rederiet hade planer på ännu mer eldrift inför kommande avtal.

– Vi hade tänkt bygga en ny båt för att uppfylla villkoren i avtalet, men så blir det inte nu. Det känns extra ledsamt just med Kostervåg för klimatnyttan med den ombyggnaden rinner helt ut i sanden nu, det blir en klimatbelastning istället genom batteriframställningen och ombyggnaden, säger han.

Torghatten AB är ett svenskt dotterbolag i den norska koncernen Torghatten AS som funnits sedan 1878 och är en av Norges största transportkoncerner till sjöss. De ägs i sin tur av svenska EQT Infrastructure och Nysnø Klimainvesteringer.

Inför trafikstarten kommer Torghatten att köpa in två nya eldrivna färjor för trafiken. Enligt Västtrafik kommer de att snabbladdas vid Norra hamnen i Strömstad, likt dagens upplägg.

Västtrafik poängterar för Strömstads-Tidning att de haft ett väldigt gott samarbete med Koster Marin under sina arbetsår, men att de behövt rätta sig efter reglerna för offentliga upphandlingar.

– Vi förstår att det kan vara svårt att förlora ett lokalt förankrat bolag. Vi har haft ett bra samarbete med Koster Marin som vi har varit väldigt glada och tacksamma över. Men när vi upphandlar så följer vi den lagstiftning som finns. Det innebär att vi sätter våra kvalitetskrav, tittar på anbuden, och utvärderar det som blir mest ekonomiskt fördelaktigt, säger Anna Johansson, affärsområdeschef på Västtrafik till tidningen.

Enligt Västtrafik innebär den nya upphandlingen en förenklad tidtabell med samma tider oavsett typ av dag, samt utökad trafik under hela året. Under högsommaren kommer nya linje 898 att börja köra till Ekenäs och Kilesand istället för linje 899. Linje 890 som kört till Ramsö under sommaren kommer att läggas ner. Orsaken är att linjen har få resande.

Håkan Eriksson på Koster Marin säger att han fått många reaktioner från boende på öarna efter beskedet om upphandlingen.

– Folk är ganska upprörda, de var ännu mindre förberedda på att detta skulle hända än vad vi var, säger han.

Även om det är tungt för rederiet menar Håkan Eriksson att de varit medvetna om risken att de skulle kunna tappa trafiken.

– Vi visste att Torghatten ville in i Sverige. Upphandlingar är upphandlingar, säger han.

Bolaget har tio dagar på sig att överklaga tilldelningen, vilket betyder på fredag. Det är en fråga som de sitter med just nu.

– Vi tittar naturligtvis på det, men vi vet inte ännu. Vi har inte fått ut deras anbudshandlingar eftersom allt är hemligstämplat så vi vet inte riktigt vad vi ska överklaga i så fall, säger Håkan Eriksson. 

Koster Marin kommer dock fortsatt att driva godstrafiken till och från Kosteröarna. Vad som ska hända med rederiets övriga flotta återstår att se.

– Vi har 1,5 år med trafik kvar att köra så vi har tid på oss att hantera detta lite. Vi får se vad som dyker upp, om någon är intresserad av dem eller om vi kan hitta någon annan trafik att köra, säger Håkan Eriksson.

Rederiet har sju fartyg i sin flotta, Kostervåg, Kostersund, Kosterbris, Kosterfjord, Kosterfärjan, Kosterfärjan 2 och Kosterfärjan 4.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]