DFDS Tor Line har sålt bolagets äldsta roro-fartyg Tor Anglia för upphuggning i Kina för en icke offentliggjord summa. För närvarande lossar fartyget sin sista last i Dubai, och kommer inom kort att segla till Kina. DFDS Tor Line har tillsammans med DNV inspekterat fartyget för att kunna få ett Green Passport. Nu finns information tillgänglig om giftigt avfall ombord.– Det var endast några få saker som kan vara potentiellt giftiga ombord, säger Gert Jakobsen, informationschef på DFDS Group.Tor Anglia kommer att återvinnas vid upphuggningsvarvet Jiangmen Yinhu, där A P Møller-Mærsk har huggit upp flera containerfartyg i samarbete med kinesiska myndigheter. Under de senaste åren har varvet utvecklats till ”miljömässigt säkert” och arbetsmiljön för arbetarna ska vara också vara säker.Tor Anglia har seglat i DFDS-flottan sedan 1988. Fartyget levererades från Paul Lindenau Werft, Kiel, i oktober 1977 för Swedish Gulf Line AB.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]