Fotograf: Räddningshelikopter 997

Kategori: Miljö

Tjockolja kvar i Finnbirch

Saneringen av olja från vraket efter Finnbirch, som sjönk utanför Öland i november 2006, är avslutad. Men det finns fortfarande olja kvar i fartyget. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sjönk utanför Öland i november 2006, är avslutad. Men det finns fortfarande olja kvar i fartyget. 

Enligt haverirapporten läckte hälften av tjockoljan som Finnbirch hade ombord, uppskattningsvis ca 200 kubikmeter, ut i samband med olyckan. På uppdrag av Sjöinspektionen bärgades i början av 2007 183 kubikmeter av tjockoljan i vraket men man kom inte åt alla bunkertankar. Förutom tjockolja fanns ett 100-tal kubikmeter dieselolja kvar ombord.

Läckage

I december 2018 siktade Kustbevakningen ett oljebälte på vattnet och det visade sig att vraket hade börjat läcka. En specialkonstruerad container placerades ovanpå vraket för att fånga upp läckaget och containern har sedan regelbundet tömts på olja.

Tjockolja kvar

Havs- och vattenmyndighetens vraksaneringsprojekt identifierade Finnbirch som ett av de mest prioriterade vraken att sanera. Saneringsoperationen är nu slutförd och man har fått upp 40 kubikmeter dieselolja.

En okänd mängd tjockolja finns fortfarande kvar i vraket, som ligger på 80 meters djup. Risken för fortsatt läckage bedöms vara över, enligt ett uttalande från Havs- och vattenmyndigheten i en TT-artikel.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]