[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only].000 bilar i sin flotta.
Titus är ett fartyg av Wallenius Wilhelmsens så kallade HERO-klass (High Efficiency RoRo), konstruerat för minskad energiförbrukning och reducerade utsläpp per tonkilometer transporterad last. Skrovformen är designad för effektiv drift under olika förhållanden till havs och förbättrar dramatiskt förhållandet mellan last- och ballastkapacitet.
Bredden på 36,5 meter ger bättre stabilitet och minskar därmed behovet av att ta in ballastvatten, uppger rederiet. Luft- och vattenmotstånd har reducerats genom omfattande modelltester för att optimera skrovet och förbättra bränsleeffektiviteten.
Först av fyra
Huvudmaskinen går med låg belastning för att minska den specifika bränsleförbrukningen under normal drift och maskinen kan opereras med olika bunkerkvaliteter. Lastrummen har elektriskt opererade paneldäck och är optimerad för transport av breakbulk, rullande utrustning och bilar.
Titus är det första i en serie på fyra Post-Panamax fartyg med kapacitet för 8.000 CEU (Car Equivalent Units). Det andra fartyget i serien väntas komma in i trafik senare i år och två ska levereras 2019.
Allt mer i balans
– Vi ser att den globala roro-kapaciteten blir allt mer i balans och vårt fokus är att försäkra att vi har en flexibel flotta som kan öka och minska kapaciteten i linje med kundernas efterfrågan. Eftersom priserna är under tryck och en CO2-reglering för sjöfarten under utveckling så iakttar vi hela tiden utvecklingen och utvärdera våra framtida kapacitetsbehov, säger Michael Hynekamp, President & COO för Wallenius Wilhelmsen Ocean.
Titus är den första stora bilfartyget som byggts av CSIC Xingang och den första kinabyggda LCTC (Large car truck carrier) i WW Ocean-flottan. Wallenius Marine har varit delaktiga i hela byggprocessen och haft ett ansvarigt team på varvet.
På sin första resa kommer Titus att gå till Yantai, varifrån hon inleder sin trafik mellan Asien och Nordamerika.
[/flowy_subscriber_only]