Fotograf: US Coast Guard

Kategori: Fartygsutrustning | Haveri | Offshore

Time out för Shell i Alaska

Shell gör ett uppehåll i sina Alaska-borrningar kommande sommar. Chartern av Fennica och Nordica i kraft två somrar till.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] kraft två somrar till.

Royal Dutch Shell plc gör ett uppehåll i sina prospekteringsborrningar i Beauforthavet och Tjuktjerhavet utanför Alaska under nästa sommar för att förbereda utrustning och planera för ett återupptagande av verksamheten i ett senare skede.

– Vi har gjort framsteg i Alaska, men detta är ett långsiktigt program som vi driver på ett säkert och genomtänkt sätt, säger Marvin Odum, Director, Upstream Americas på Shell.

– Vårt beslut att ta en paus under 2013 kommer att ge oss tid att försäkra oss om att vår utrustning och personal är redo efter borrningssäsongen 2012.

En orsak till att Shell gör ett uppehåll är haveriet med borriggen Kulluk som slet sig under bogsering i hårt väder och strandade den 31 december 2012.

– Shell fortsätter att bygga ett arktisk prospekteringsprogram som vinner förtroende hos intressenter och myndigheter och uppfyller den höga standard företaget ställer på sina verksamheter runt om i världen, säger Odum.

– Vi tror fortsättningsvis att en måttfull och ansvarsfull takt, särskilt i prospekteringsfasen, passar bäst för detta otillgängliga område.

Finska isbrytare

Det statsägda finländska rederiet Arctia Shipping chartrar ut sina multipurposeisbrytare Fennica och Nordica till Shell för tre sommarsäsonger. Under den första säsongen 2012 opererade båda isbrytarna utanför Alaska. Hur Shells beslut kommer att påverka till exempel arbetet för Arctias isbrytarpersonal under sommaren kan Arctia Shipping ännu inte bedöma.

– Vi har avtal i kraft för de två kommande somrarna och kunden kan använda fartygen även till andra uppdrag, säger Tero Vauraste, vd för Arctia Shipping.

Från Arctia Shipping understryker man att haveriet med Kulluk inträffade efter att säsongens charter för Nordica och Fennica hade avslutats.

– Arctias fartyg har inte varit med om ens den minsta olycka eller incident under Alaska-chartern eller transportresorna, säger Vauraste.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]