Precis före julhelgen sjösattes Thunbolagens nya torrlastfartyg Baltic Crystal.

Fotograf: Groot Obbink

Kategori: Torrlast

Thuns torrlastare Baltic Crystal sjösatt

Precis före julhelgen sjösattes Thunbolagens nya torrlastfartyg Baltic Crystal på det nederländska varvet Ferus Smit Westerbroek. Det är det andra fartyget i rederiets nya generation torrlastare.
Det var under torsdagen den 22 december som Baltic Crystal sjösattes på varvet Ferus Smit Westerbroek i Nederländerna. Det är ett systerfartyg till Nordic Crystal som levererades till rederiet i maj 2022. Fartygen är på 6.380 dwt, har en längd på 99,9 meter och en bredd på 13,35 meter. Lastkapaciteten är 245.000 kubikfot och isklassen är 1A.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]esponsive”:true,”className”:”wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>

Det var under torsdagen den 22 december som Baltic Crystal sjösattes på varvet Ferus Smit Westerbroek i Nederländerna. Det är ett systerfartyg till Nordic Crystal som levererades till rederiet i maj 2022. Fartygen är på 6.380 dwt, har en längd på 99,9 meter och en bredd på 13,35 meter. Lastkapaciteten är 245.000 kubikfot och isklassen är 1A.

I samband med torsdagens sjösättning hölls en namngivningsceremoni där Baltic Crystals gudmor Mira Olausson krossade en flaska champagne mot fartygets skrov.

En vidareutveckling

Baltic Crystal och hennes systerfartyg Nordic Crystal är en vidareutveckling av Erik Thuns fartyg Snow Crystal och Ice Crystal från 2017 respektive 2018. Under arbetet med den nya designen har rederiet fokuserat på effektivitet, hållbarhet och kundernas behov, vilket enligt rederiet resulterat i fartyg med minskad bränsleförbrukning, ett ökat lastintag, mindre utsläpp och även lägre bullernivåer.

– Som alltid fokuserar vi väldigt mycket på skrovformen när vi tar fram ett nytt fartyg. Även om de här fartygen inte går på något nytt bränsle så har vi jobbat väldigt mycket med bränslereduktion och hur mycket bränsle som går åt så att inget används i onödan, säger Henrik Källsson, vice vd på Erik Thun AB.

De båda fartygen har utrustats med frekvensomformare, vilket gör det möjligt att koppla upp fartygen med landström för att de ska kunna stänga av alla sina maskiner vid kaj i de hamnar där det finns landströmsanslutningar.

Den beräknade leveransen för Baltic Crystal är satt till våren 2023.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]