Det holländska varvet Ferus Smit har byggt Greenland i tyska Leer där fartyget sjösates i lördags.

Fotograf: Dennis Penito

Kategori: Torrlast | Skeppsbyggnad

Thuns nya sjösatt

I helgen sjösattes Erik Thuns nya cementfartyg Greenland. Fartyget är den första torrlastaren i världen som drivs med LNG.

Greenland gled sidledes ner i en liten flod i den holländska staden Groningen i lördags inför en stor publik efter att hon traditionsenligt döpts med en flaska champagne.

– Det känns fantastiskt kul, säger Henrik Källson på Erik Thun.

– Det är ju en av få nybyggda cementfartyg på marknaden idag. Vanligtvis brukar cementfartyg vara konverterade från andra typer av fartyg.

Sjöresor i december

Fartyget är i stort sett färdigbyggt men avslutande delar kommer slutföras under november månad innan de provturerna inleds i december. Leverans sker innan årskiftet.

– Därefter ska vi slutföra de sista bitarna i det speciella självlossningssystemet som tagits fram av det norska cementföretaget KG Jebsen Cement. Antagligen kommer hon ut på marknaden någon gång under början av 2016, säger Henrik Källson.

Greenland är den första torrlastaren i världen som drivs på LNG. Projektet är finansierat av EU:s TEN-T och genomförs i ett JIP (joint industry project) bestående av Erik Thun AB, Lloyd’s Register, det holländska varvet Ferus Smit, SSPA Sweden och Föreningen Svensk Sjöfart. Projektet kallas LNG Sea River och är sprungen ur samarbetsplattformen Zero Vision Tool.

Dual-fuel

Fartyget är 110 meter långt och med en dödvikt på 7.350 ton. Huvudmaskinen, Wärtsilä 34DF är av typen dual-fuel men tanken är att fartyget främst ska drivas av LNG. Själva LNG-tanken är på 112,5 kubikmeter vilket väntas räcka till cirka två veckors operation.

Kommentarer

  • Anonym

    Blir det svensk flagg eller???

    • Anonym

      Ha ha.. 🙂

    • Fredrik Mundt

      Thunbolagen har inga svensk flaggade fartyg, det blir färöiskt eller holländskt om man kollar på deras fartygslista.

      Men det verkar som det finns några svenska sjömän som jobbar på deras fartyg då jag har sett en gammal skeppskamrat jobba som chief på ett av deras fartyg.

      • Anonym

        Om jag förstått det hela rätt så är det de färöiska båtarna som har svenskar ombord, framförallt seniorbefäl. Däremot kanske denna kan ha någon svensk ombord? Iaf större chans än när de kör holländsk flagg.
        Men däremot har de väl inte flyttat från Sverige? Mig veterligen ligger fortfarande huvudkontoret i Lidköping…

    • Adam Bergman

      Hej Anonym, enligt Thun kommer Greenland segla under Bahamasflagg.

  • Anonym

    Nej. Troligen inte. Thun har väl lämnat Sverige också, som alla andra.

  • Egon Svensson

    Det känns fantastiskt kul, säger Henrik Källson på Erik Thun.

  • Eva Porate

    Är det något svenskt rederi som kör ”Rolls Royce Bergen diesel” gasmotorer? Till skillnad från Wärtsilä så går dom på 100 % gas, dvs pilotbränslet är också gas.

    • Chiefen

      I en båt som skall gå i dåligt væder skall man nog inte ha en Rolls Royce gasmotor. Skall man nu ha en RR motor så skall man nog placera gastanken stående och icke liggande.

      De gasmotorer som finns i offshorebåtar ær oftast Duel Fuel och de kør nog mest på diesel om inte vædret ær bra.

      Annars går Rolls Royce motorerna bra, men som sagt, svårt i dåligt væder

      • Eva Porate

        Tillått mig att rätta dig 😉 Det går helt fint att köra RR’s gasmotorer i dåligt väder, tom med liggande tankar som genererar varierande tryck i dåligt väder. Ett lysande exempel på detta är Island Crusader och Island Contender. Dom steamar fint med endast gasmotorer i dåligt väder och då är båten endast 96 m lång.

  • Lasse

    Thun kanske flaggar in när det blir tonageskatt bästa år

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.