[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]västkusten. Besättningen på sju personer räddades av den danska sjöräddningen. Fartyget, som hade fått stora skador, bogserades först in till Esbjerg och därefter till varvet Niestern Sander i Nederländerna där hon under vintern och våren har genomgått omfattande reparationer.
I förra veckan meddelade rederiet att Helge nu är tillbaka i trafik. Första resan efter reparationen blev en last med vägsalt från Wismar i Tyskland upp till Vänern.
– Vi är väldigt glada att Helge är tillbaka, säger Jens Bäckström, Senior Charterer på Erik Thun AB, till Sjöfartstidningen. Vi är tacksamma att det gick att rädda fartyget och att allt har gått såpass bra som det ändå har gjort i en så utsatt och kritisk situation som fartyget befann sig i.
Han berättar om ett besök nere på varvet i Delfzijl i höstas.
– När man gick där och tittade och tänkte på hur det kunde ha gått, framför allt med besättningen… Det kunde ha blivit mycket allvarligare än det blev. Vi är väldigt glada att allt gick bra och att alla klarade sig, säger Jens Bäckström.
Det har varit ett stort arbete att återställa fartyget. Vid kollisionen försvann ena bryggvingen helt. Inredningen var både vattenskadad och delvis demolerad och en del hytter har fått blåsas ut.
– I och med att maskinrummet var under vatten så fick maskin först konserveras och sedan plockas isär för att se att inget saltvatten kommit in. Det största jobbet var det elektriska; all elektrisk utrustning har behövts bytas och man har dragit nya kablar överallt, säger Jens Bäckström.
I ett inlägg på sociala medier tackar rederiet alla som har varit involverade i arbetet kring Helge sedan olyckan inträffade – såväl hamnmyndigheter som varvspersonal och anställda på MF Shipping Group som har hand om management för fartyget, samt befälhavare och besättning.
[/flowy_subscriber_only]