Thun Reliance sjösattes i tyska Leer den 3 maj.

Fotograf: Thun Tankers

Kategori: Tank

Thun sjösatte nummer två i R-klassen

I fredags sjösattes Thun Reliance vid en ceremoni i tyska Leer. Fartyget kommer vid leverans att sättas in i en långtidscharter för Preem.

Thun Reliance är det andra i en serie om åtta beställda fartyg i Thun Tankers nya R-klass. I februari levererades det första fartyget Thun Resource. Fartygen byggs på det nederländska varvet Ferus Smit och har enligt rederiet en innovativ design med adaptiv framdrivning för att minimera energiförbrukningen. De är förberedda för anslutning till landström och är utrustade med batteripack, den senaste skrovdesignen och det senaste och mest energieffektiva maskineriet.

Långtidscharter för Preem

Thun Reliance kommer vid leverans att gå in i en långtidscharter för Preem. Gudmor till fartyget är Camilla Dimberg, Head of Physical Management på Preem.

Gudmor Camilla Dimberg, Head of Physical Management på Preem. Foto: Thun Tankers

– Vi är stolta och nöjda att kunna addera Thun Reliance till vår flotta och är övertygade om att fartyget med sina förbättringar vad gäller lastkapacitet och bränsleförbrukning samt andra utsläppsreducerande åtgärder väl kommer passa Preems och våra kunders högt ställda krav och bidra till omvandlingen mot ett hållbart samhälle, säger Daniel Berndolf, chef för shippingavdelningen på Preem i ett pressmeddelande.

Tas i drift i juli

Thun Reliance förväntas tas i drift under juli och kommer att frakta drivmedel och råvaror till och från Preems raffinaderier i Göteborg och Lysekil, samt trafikera Östersjön och Nordeuropa.

Sjötransporter är en viktig del av Preems verksamhet och enligt bolaget arbetar man ständigt tillsammans med sina leverantörer för att uppnå bättre effektivitet och miljöprestanda. Bolagets sjötransporter tillämpar just in time, vilket innebär att fartygen optimerar och justerar farten för att minimera tiden för ankring vid raffinaderier och hamnar. Detta bidrar till lägre bränsleförbrukning, ökad säkerhet och minsta möjliga miljöpåverkan.

De mest resurseffektiva produkttankfartygen idag

Fartygen i R-klassen är en del av Thun Tankers förnyelseprogram för att minska rederiets klimatavtryck och möta kundernas framtida krav. Thuns långa erfarenhet av att bygga högpresterande kvalitetsfartyg använts i designprocessen.

– Syftet med R-klassen har varit att bygga de mest resurseffektiva produkttankers som finns tillgängliga på marknaden idag. Denna serie av fartyg är ett ytterligare steg i att utveckla vår branschledande klimatambition. Vi är övertygade om att Thun Reliance kommer bidra till att hjälpa Preem att växa sin verksamhet, samtidigt som fartyget kan hjälpa till att ytterligare reducera utsläppen i Preems leveranskedja, säger Joakim Lund, COO på Thun Tankers i pressmeddelandet.

Tekniskt management för Thun Reliance kommer att skötas av MF Shipping Group.


Thun Reliance

  • Total längd: 114,25 meter
  • Dödvikt: 7.999 ton
  • Bredd: 15,87 meter
  • Lastkapacitet: 9.500 kubikmeter
  • BRT: ca 4.830 mts
  • Isklass: 1A (finsk/svensk)
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]