Fotograf: Thun

Kategori: Miljö | Politik | Regelverk

Thun beställer torrlastare med LNG-drift

Thunbolaget beställer en torrlastare med LNG-drift hos rederiets husvarv Ferus Smit i Holland. Fartyget ska levereras i augusti 2015 och rederiet har beviljats miljöstöd av EU.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ljats miljöstöd av EU.

Lidköpingsbaserade Thunbolaget har beställt vad som kan vara världens första torrlastfartyg med LNG-drift. Fartyget som utrustas med ett dual-fuelhuvudmaskineri, vilket innebär att motorn kan bränna både LNG och marin gasolja, ska levereras i augusti 2015.

– Fartyget ska trada inom SECA och målet är hon ska gå på LNG helt och hållet. Prisfrågan är en osäkerhetsfaktor men vår bedömning är att tillgången på gas kommer att vara så stor att det gynnar prisbilden. Dessutom kommer priset för den marina gasoljan att stiga rejält i samband med att övriga världen får tuffare svavelkrav 2020. Vi för nu en dialog med några olika naturgasleverantörer och tittar på olika bunkringsalternativ men det troliga är att fartyget kommer att bunkras via lastbil, säger Henrik Källsson, talesperson för Thunbolaget, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Huvudskälet till att vi inte valde en pure LNG-maskin är för att det innebär för stora kostnader för failback-systemet. Nu kan vi bara växla över till gasolja om det skulle inträffa någonting. Dessutom är det bra med dual-fuel utifall vi inte skulle kunna bunkra LNG vid något tillfälle.

Stödpengar

Enligt Thunbolaget blir fartyget omkring EUR 2 miljoner dyrare jämfört med om man hade beställt ett fartyg med ett standardmaskineri, men rederiet har redan beviljats pengar från EU som täcker upp en del av investeringen.

– I Finland har man ju statligt miljöstöd för skrubbertekniken och i Norge NOx-fonden, men i Sverige har politikerna sagt att rederierna får söka EU-stöd för miljöinvesteringar. Vi har tillsammans med Redareföreningen sökt pengar från TEN-T och beviljats 50 procent av extrakostnaden, alltså runt EUR 1 miljon. Pengarna utbetalas när fartyget är byggt och man kan visa på data.

Motor från Wärtsilä

Ferus Smit och Thunbolaget håller fortfarande på med designprocessen medan klassningssällskapet Lloyd´s Register gör en riskutredning, detta eftersom det inte finns något riktigt regelverk kring LNG ännu.

– En stor utmaning många rederier brottas med när det kommer till LNG-drift är att LNG-tanken stjäl lastutrymme. Nu får vi se vad utredningen ger men vi tror inte att tanken kommer att ta något lastutrymme i det här fallet, säger Henrik Källsson och fortsätter:

– Vi har inte helt bestämt vilken motortillverkare vi väljer men det lutar åt en 34DF från Wärtsilä, LNG tanken kommer från holländska Cryonorm.

30 fartyg

Fartyget byggs med en speciell vertikal stäv som ska ge bättre bränsleekonomi, och en bulb som ska ge bättre isbrytningsförmåga.

– Det är väl annars det nya med fartyget, utöver det får hon självklart vattensmord hylsa och ett reningssystem för ballastvattnet.

Det dubbelskroviga fartyget, 5.875 ton dödvikt, får en längd på 90 meter och bredd på 14.5 meter och ett djupgående på sju meter. Lastkapaciteten blir 5.600 ton. Hon byggs för svensk/finsk isklass 1A. Klassningssällskap är Lloyds Register. Fartyget får utrymme för en besättning på sju personer. Hon kommer att flaggas i Holland.

Det holländska varvet Ferus Smit har i och med den här beställningen byggt 30 fartyg för Thunbolaget.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]