Foto: Kasper Dudzik. Ljusterö 20110723. Trafikverket Färjerederiet färjeled frigående färja Ljusteröleden mellan Östanå och Ljusterö i Stockholms skärgård.

Fotograf: Kasper Dudzik/Trafikverket

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Testar nya laddstationer för eldrift

Färjerederiet fortsätter sin satsning på eldrivna fartyg, just nu förbereds tester av mekaniken i nya laddstationer på Ljusteröleden.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]oner på Ljusteröleden.

Färjerederiet har valt att snabba på utvecklingen av de landanslutna laddstationerna. Just nu pågår förberedelser för byggstart vid Ljusteröleden i Österåkers kommun, norr om Stockholm, där tester av stationerna kommer att genomföras.

Tellus

Dessa tester kommer i ett första steg att bidra till rätt val av lösning för laddning av Tellus, rederiets första frigående laddhybridfärja, som kommer att börja trafikera Gullmarsleden, mellan Lysekil och Uddevalla, till sommaren. 

– Snart kommer Sveriges fossilfria flotta att behöva teknik som knappt ens finns på ritbordet. Vi måste ligga i absolut framkant miljötekniskt sett. Dessutom behöver vi prova alternativ för att också kunna uppfylla kraven på färjornas driftsäkerhet, säger rederichef Erik Froste i ett pressmeddelande.

Utmaningen

Enligt Färjerederiet är batteridrift det rimligaste alternativet för att lagra energi ombord på rederiets frigående vägfärjor. Utmaningen, enligt rederiet, ligger i att få till en snabb och smidig laddning från elnätet i land och till färjan till sjöss. Erik Froste anser att tekniken är mogen och fungerande vad gäller montering av batterier och elmotorer på en färja.

– Att bygga en transformatorstation och dra fram en nätkabel till färjeläget är inte heller så komplicerat. Det som vi har identifierat som det svåra är att ladda färjorna. Varje sekund som den laddas är viktig. Det är alltså inte laddströmmen, bara mekaniken som inte funkar, säger han till Sjöfartstidningen.

Testar mekaniken

Erik Froste upplyser att det nu handlar om att testa själva mekaniken. Någon ström kommer därför inte att finnas i testanläggningen.

– Vad vi testar nu på Ljusteröleden med två olika aktörer är mekaniken. Vi ställer dit laddanläggningar som bara ska bevisa att de faktiskt klarar att koppla på laddningskontakterna ombord från de iland 96 gånger om dagen och göra det även i vinterförhållanden och höststormar.

Nosladdning

Färjerederiet har följt med vad som händer i både Norge och Finland vad gäller batteridrivna vägfärjor. 

– Vi vill inte ladda från sidan som man gör på färjor i Norge och Finland. Vi vill ladda från nosladdning framifrån. Vi vill få fram en teknik till ett lågt pris som sedan andra kan kopiera och använda på sina passagerarbåtar. Därför utvecklar vi en ny teknik med nosladdning i stället för sidoladdning, förklarar Erik Froste.

Nya färjor

Färjerederiets målsättning är att fram till 2045 bygga 25 nya färjor och att anpassa nuvarande flotta efter olika typer av fossilfria bränslen. Gammal teknik ska fasas ut och frigående färjeleder ska konverteras till elektrisk lindrift där det är möjligt.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]