[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]gger vi i Sverige långt fram när det kommer till området för maritim forskning och innovation. Det är därför heller ingen slump att just detta projekt nu genomförs här i landet, säger Fredrik Backman, rederidirektör vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
Arbetet med att bygga om en av Sjöfartsverkets lotsbåtar från att tidigare ha drivits på diesel till att nu drivas med metanol är en del av ett större EU-initiativ, och kommer att pågå fram till 2024, uppger myndigheten. Man skriver också i pressmeddelandet att samtidigt som det finns andra projekt med olika former av metanoldrivna fartyg så är Sjöfartsverkets lotsbåt först i världen i sitt slag.
Båten kommer att ingå i verkets ordinarie lotsverksamhet för att utvärdera tekniken, men också säkerställa både dess kapacitet och förmåga.
– Vår omgjorda lotsbåt utgör en viktig pusselbit i vårt större och bredare övergångsarbete mot en helt fossilfri båt- och fartygsflotta. Lotsbåten kommer nu sättas ordentligt på prov, något som sker genom många timmars tuffa och genomgående tester. Tester som sedan ska utvärderas och analyseras, säger Fredrik Backman.
[/flowy_subscriber_only]