Tern Island på 15.000 ton dödvikt är det första av två systerfartyg för Terntank. Fartygen är utrustade med Hybrid Solution, vilket inkluderar batteripack, anslutning för landel och DC-Link för att möjliggöra utsläppsfria hamnoperationer.
[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]sland på 15.000 ton dödvikt är det första av två systerfartyg för Terntank. Fartygen är utrustade med Hybrid Solution, vilket inkluderar batteripack, anslutning för landel och DC-Link för att möjliggöra utsläppsfria hamnoperationer.
Nybygget, som döptes förra veckan, seglar under dansk flagg och kommer efter ankomsten till Europa att gå in i en charter för NEOT (North European Oil Trade). Efter leveransen går Tern Island till Bintulu för att lasta bioprodukter för Europa.
Tern Island har konstruerats för minimerad miljöpåverkan. Designen har tagits fram i samarbete med Kongsberg Maritime och inkluderar en patenterad skrov- och roderdesign. Maskineriet är av typen dual-fuel och använder primärt LBG eller LNG som bränsle.
Fartygets finsk/svenska isklass är 1A och lastkapaciteten är 16.500 kubikmeter, fördelad på 14 epoxycoatade tankar.
[/flowy_subscriber_only]