Fotograf: Terntank

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Terntank beställer hybridtankfartyg

Terntank beställer två nybyggen med hybriddrift från det kinesiska varvet Avic Dingheng Shipbuilding.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]c Dingheng Shipbuilding.

Förutom dual fuel-maskineri, som kan drivas på flytande biogas (LBG) eller naturgas (LNG), får nybyggena hybridbatterisystem och kan kopplas till landström. I ordern på de två fartygen ingår option på ytterligare två systerfartyg.

I trafik 2021

Kemikalie-, produkt- och biobränsletankfartygen blir på 15.000 dwt. Nybyggena ska inleda trafik på Östersjön och Nordsjön 2021.

Nybyggena, som har projektnamnet Avic Series 2.0, är konstruerade av Kongsberg (tidigare Rolls-Royce Commercial Marine). Designen är en vidareutveckling av de fyra nybyggen som Avic Dingheng levererade till Terntank under åren 2016–2017 som också var designade av Rolls-Royce. Främst handlar modifieringarna om att ytterligare reducera fartygens miljöpåverkan. 

Mot koldioxidneutral sjöfart

Rederiet uppger att ett nära samarbete med kunder och med personal ombord och iland har gjort det möjligt att vidareutveckla de miljövänliga distributionskedjorna och ta följande steg mot koldioxidneutral sjöfart.

– När vi beställde de förra fartygen fanns det ingen LNG. Nu finns det ingen LBG, men när de nya fartygen kommer ska det finnas LBG. Det får hela näringen se till, säger Tryggve Möller till Sjöfartstidningen.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]