Terntanks senaste nybygge Tern Fors under anlöpet i Rotterdam.

Fotograf: Terntank

Kategori: Tank

Tern Fors till DSM – namnges på Donsö

Terntanks nybygge Tern Fors blir det andra nybyggda tankfartyget som kommer att ligga vid kaj på Donsö i samband med årets DSM. Rederiet kommer att hålla en namngivningsceremoni på Donsö för det nya fartyget.
Allt fler pusselbitar faller nu på plats inför årets upplaga av Donsö Shipping Meet, DSM2022, som arrangeras på Donsö mellan 14 och 15 juni. Sedan tidigare står det klart att Donsötanks nybygge Prospero kommer att vara på plats. Nu meddelar Terntank att deras senaste nybygge Tern Fors kommer att finns på plats och hålla öppet för besökarna.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ga av Donsö Shipping Meet, DSM2022, som arrangeras på Donsö mellan 14 och 15 juni. Sedan tidigare står det klart att Donsötanks nybygge Prospero kommer att vara på plats. Nu meddelar Terntank att deras senaste nybygge Tern Fors kommer att finns på plats och hålla öppet för besökarna.

– Tern Fors kommer att vara en del av DSM och ska ligga i djuphamnen på Donsö. Dessutom kommer fartyget att ha namngivning dagen innan, den 13 juni klockan 14.30 och då är alla välkomna. I samband med det eventet blir det även öppet fartyg, säger Tryggve Möller som äger och driver Terntank i dag tillsammans med Rigmor Möller, Annika Kristensson och John Sten.

I helgen har Tern Fors besökt Rotterdam och är just nu på väg till Göteborg för ett första anlöp med planerad ankomst under torsdagen den 5 maj. Då kommer fartyget även att gå in i sin timecharter för North European Oil Trade Oy, Neot.

Tern Fors är det andra av rederiets två nybyggen där Tern Island var först ut att levereras i december från det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard. 

– Vi är väldigt nöjda med Tern Island och Tern Fors. Terntank och CMJL har lyckats bygga oerhört fina kvalitetsfartyg som båda har levererats på utsatt dag, säger Tryggve Möller.

Liksom systerfartyget är Tern Fors ett produkttankfartyg på 15.000 dwt, en serie som utvecklats av Terntank i samarbete med Kongsberg Maritime utifrån rederiets föregående serie av Ternsund-typ från 2016–2017. Genom de nya fartygen, som nått nivå 5 på Clean Shipping Index, har rederiet tagit ytterligare steg för att reducera rederiets miljöpåverkan, bland annat genom den nya hybridtekniken där en kombination av ett 450 kWh batteripaket, anslutning för landström och ett DC-Link system innebär att fartygens hamnanlöp kan bli helt fossilfria när hamnarna kan erbjuda elanslutning.

Hybridlösningen på de nya fartygen möjliggör dessutom peak shaving för att ytterligare reducera utsläppen. Enligt rederiet innebär det att utsläppen av CO2 reduceras med 70 procent, partiklar med 99 procent och NOx med 97 procent jämfört med en tanker av motsvarande storlek med ett konventionellt dieselmaskineri. Därtill reduceras bullernivån med 40 procent.

Maskineriet är av dual fuel-typ som på den föregående seriens fartyg, med en lågvarvig, tvåtakts huvudmaskin av typen WinGD 5RT-flex 50 DF som är 100 procent kompatibel med biobränsle, vilket även gäller för hjälpmaskinerna och värmepannan.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]