Fotograf: Lars Adrians

Kategori: Miljö

Tärntank installerar catamizer på Ternvag

Tärntank rederi AB och Preem AB utrustar kem- och produkttankern Ternvag med en katalysator på huvudmaskin och göteborgsuppfinningen catamizer på hjälpmaskinerna.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]na.

– Att i den dåliga marknad vi har nu få göra en riktigt kraftig miljöinvestering är väldigt stimulerande, säger Tryggve Möller, vd på Tärntank ship management på Donsö. 

Tärntank räknar med att installationerna ska reducera utsläppen av koldioxid med 370 ton per år, kväveoxiderna (NOx) med 230 ton och dessutom förbrukningen av gasolja med 120 ton per år. Catamizeern är en kombinerad katalysator och avgaspanna som både återvinner värmen i rökgaserna och renar dem.

– Utrustningen kommer att användas både till sjöss och till kaj eftersom
vi med catamizern inte behöver köra några pannor när vi ligger till kaj, säger Tryggve Möller.

Genom investeringen har Tärntank säkrat en förlängning av fartygets timecharter för Preem, som också varit mycket involverade i installationen.

– Att Preem gör det här visar att de ser detta på samma vis som vi gör. Vi har energin och viljan att göra det, drömmen är att om X antal år ska alla våra fartyg ha det här, säger Tryggve Möller.

Slutnotan för investeringen är inte klar ännu men installationerna ska göras i slutet av september på Fayard i Odense och vara klar att tas i drift två veckor senare.

– Katalysatorn är ingen raketforskning, en sådan har många, men catamizern är en unik uppfinning från Gesab i Göteborg.som levererar all utrustningen.

Ternvag blir det andra fartyget som får den kombinerade avgaspannan och katalysatorn installerad efter att Donsö-grannarna på Sirus installerat en likadan utrustning på Olympus, som också går på time charter för Preem.

– Installationen reducerar också ljudnivån kraftigt. Buller sätter begränsningar på flera håll. I vissa hamnar får fartyg med för hög ljudnivå inte lossa eller så får de inte lossa på natten. Ljudnivån är ett bekymmer för badgäster och närboende och det har vi som själva bor i skärgården full förståelse för.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]