[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]der IMO:s FAL-kommitté.
Mikael Renz arbetar till vardags som IT-strateg på Sjöfartsverket och har sedan flera år varit svensk representant i IMO:s kommitté för arbete med FAL-konventionen. FAL står för facilitering, ett arbete som går ut på att underlätta rapporteringen kring fartygsanlöp. Närmare 130 av IMO:s medlemsländer har skrivit under konventionen.
– Vi jobbar för att få till standarder för fartygsrapporteringen i hela världen och med att göra rapporteringen kring hamnanlöp enklare att hantera för fartygen, förklarar Mikael Renz.
Ännu en svensk
Ordförande för FAL-kommittén är sedan förra året Marina Angsell på Transportstyrelsen. Nu blir det alltså ännu en svensk som får förtroendeuppdrag i IMO:s faciliteringsarbete.
– Jag är såklart stolt och glad över att ha fått det här förtroendet från IMO, säger Mikael Renz.
Hans uppdrag blir att leda två undergrupper till FAL-kommittén. Den ena gruppen är Electronic business, som har hand om att digitalisera rapporteringen av fartygsanlöp. Den andra gruppen som han leder sorterar i sin tur under Electronic business och hanterar harmonisering av själva datafälten i FAL-formulären.
Göra skillnad
Mikael Renz arbetar också med European Maritime Single Window, det vill säga samma frågor men inom EU. Han berättar att han därmed tillbringar ganska många veckor om året i både London och Bryssel. Han tycker att arbetet är både spännande och viktigt.
– Kan man göra bara lite, lite skillnad för sjöfartsnäringen och underlätta bördan med de olika rapporteringsformaten, så vore det rätt så smutt faktiskt.
[/flowy_subscriber_only]