[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]y i sin senaste rapport.
2015 var ett bra år med högre rater för tankfartyg, både produkt- och råoljetankers, är åren innan. Enligt Drewrys berodde det på fyra saker: stark tillväxt i handeln med olja, litet tillskott av nya fartyg, ökning av flytande lagring ombord på fartyg samt låga bunkerpriser.
För många fartyg
Analytikerna i London tror att utbudet av fartyg kommer att accelerera under åren som kommer både på grund av många nyleveranser och för att lagringen av olja och produkter till sjöss kommer att minska och frigöra fartyg från den verksamheten. Därför menar Drewrys att raterna, betalningen som rederierna får för transporterna, kommer att sjunka.
När man läser den här typen av prognoser kan det vara värt att komma ihåg vad Torbjörn Törnqvist sa på Donsö i höstas om att ingen förutsåg den drastiska sänkningen av oljepriset som inleddes 2014 och att prognoser ska tas med en nypa salt.
[/flowy_subscriber_only]