Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Tallink ser över fartyg och linjer

Kommande förändringar inom Tallink för att förbättra lönsamhet och effektivitet är inget som gäller specifikt och unikt för Silja Line-trafiken på Åbo, betonar man inom Tallink Silja. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]an inom Tallink Silja. 

I samband med chartern av Silja Europa meddelade Tallink Grupp i juli att koncernen också kommer att fortsätta arbetet med att hitta olika alternativ för att optimera flottan och de olika linjerna, vilket kan innebära ytterligare förändringar för verksamheten i framtiden. På Åland och i Finland har medier nu rapporterat att svenskflaggade Galaxy på linjen Stockholm–Åland–Åbo kan komma att lämna denna trafik.

– Vi ser över hela verksamheten och varje linje och varje fartyg granskas för att man på bästa möjliga sätt ska optimera verksamhet, effektivitet och försäljning. Då är varje fartyg under lupp, inklusive Galaxy, säger kommunikationschef Janis Pavuls vid Tallink Silja AB i Stockholm till Sjöfartstidningen.

Alla linjer ses över

Bakom behovet att se över linjenät och disponering av tonnage ligger svaveldirektivet.

– Den linje som drabbades först var Rigalinjen som tappade Romantika så att vi har bara ett fartyg där för tillfället. Koncernen ser ju över hela verksamheten i samband med svaveldirektivet och hur det här kommer att slå, påpekar Janis Pavuls.

Denna översyn pågår under hösten och Janis Pavuls betonar att Galaxy bara är ett av alla de fartyg som man tittar på.

– Men det finns inga beslut just kring Galaxy, betonar han.

Mer frakt? 

Eftersom det inte finns något beslut påpekar Janis Pavuls att man inte heller kan diskutera konkret hur Åbolinjens trafik skulle se ut om det skulle bli några förändringar beträffande tonnaget.

– Rent teoretiskt kan det handla om att se över vilka fartyg man har på linjen och om man ska satsa mer på frakt och mindre på passagerare.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]