Tallink köper Isabella, som för närvarande är upplagd i Åbo.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Fartygsaffärer

Isabella tas över av Tallink

Tallink blir ny ägare till Viking Lines bil- och passagerarfärja Isabella, som börjar trafikera linjen Riga–Stockholm.

Hansalink Limited, som ingår i Tallink Grupp AS, köper bil- och passagerarfärjan Isabella om 34.384 GT från Viking Line Abp. Parterna träffade en överenskommelse om affären på torsdagen. Affären kommer att slutföras och fartyget överlåtas under denna månad. Försäljningspriset för Isabella är omkring EUR 30 miljoner, vilket medför en realisationsvinst för Viking Line på EUR 23 miljoner.

Ersätter Silja Festival

Isabella kommer att ersätta Silja Festival på Tallinks linje mellan Stockholm och Riga. Med större kapacitet både för bilar och passagerare uppges den nyare Isabella bättre kunna möta den ökande efterfrågan på linjen.

– En ytterligare förbättring av ruttens servicekvalitet har varit en kontinuerlig process från 2006 då vi öppnade linjen. Linjen har visat bra potential och tillväxtsiffror och vi vill också öka speciellt bildäckskapaciteten, säger Tallink Grupps kommunikationsdirektör Luulea Lääne till Sjöfartstidningen.

Vad som sker med Silja Festival efter detta är inte ännu klart.

– Det är för tidigt att säga, denna transaktion är fortfarande så ny. Så fort vi har information om Silja Festivals framtid kommert vi att meddela om den, säger Lääne.

På frågan om köpet av Isabella hade något att göra med att Viking Line planerade att sätta in fartyget på Tallinks viktigaste linje mellan Tallinn och Helsingfors under sommaren svarar Luulea Lääne: 

– Detta var ett strategiskt beslut ur Riga–Stockholm-linjens perspektiv. Vi tar våra affärsbeslut utgående från vår egen affärsstrategi, inte den hos andra företag.

Planerad försäljning

För Viking Line är försäljningen av Isabella en del av en långsiktig strategi. Redan när planeringen av Viking Grace inleddes hade Viking Line beslutat att sälja Isabella som en del av den ursprungliga finansieringsplanen. Hon har varit till salu sedan sommaren 2012. Viking Line uppger att även internationella potentiella köpare visade intresse för fartyget.

Viking Line hade planerat att sysselsätta Isabella på linjen Helsingfors–Tallinn under sommarsäsongen 2013 om ingen köpare uppenbarade sig innan dess.

– Försäljningen av Isabella har varit en del av vår långsiktiga strategi och nu har den förverkligats. Rutten Helsingfors–Tallinn är väldigt viktig för oss som företag och målsättningen är att även i fortsättningen hitta långsiktiga alternativ för att utveckla resandet på Östersjön, kommenterar Viking Lines verkställande direktör Mikael Backman affären i ett pressmeddelande.

Nu har reservplanen med trafik på Tallinn skrinlagts i och med försäljningen.

– Det är beklagligt att försäljningen skedde så nära tidpunkten då trafiken skulle inledas. Det här är givetvis också beklagligt för vår egen personal som har gjort en värdefull insats för att planera och genomföra sommartrafiken, säger Backman.

Byggd i Kroatien

Isabella byggdes i Kroatien och sattes i trafik 1989. Isabella har under många år seglat på linjen Stockholm–Åland–Åbo och ersattes i januari 2013 av Viking Grace. Isabella fortsatte ännu på sin gamla linje några veckor, då hon ersatte systerfartyget Amorella under en längre dockning i Landskrona. Sedan dess har Isabella varit upplagd i Åbo.

På bildäck har Isabella kapacitet för 900 filmeter last eller 450 personbilar. Hon kan ta 2.480 passagerare och har 2.166 hyttplatser. Fyra Wärtsilä Pielstick-huvudmaskiner utvecklar 23.769 kW och ger en fart på 20 knop.

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.