[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] än väntat anslutit sig till projektet.
Sedan tidigare finns fem olika landcentra kopplade till STM Validation-projektet i Sverige, Danmark, Spanien och två i Norge. Det sjätte centret som nu installerats i Tallinn i Estland är också det första som sätts upp utanför det EU-finansierade projektet.
– Vi ville ansluta oss till Sea Traffic Management (STM) så snabbt som möjligt, säger Are Piel, chef för VTS-avdelningen på Estonian Maritime Administration.
”Ny nivå”
– En förutsättning för att säkerställa säker trafik och för att kunna erbjuda god service är att känna till fartygens intentioner och det är det som STM:s rutt- och datadelnings-tjänster gör.
– Det finns tre stora milstolpar i VTS:ens historia; radarn som berättar att något kommer, AIS:en som berättar vem som kommer och STM som kommer att förmedla vilka intentioner fartygen som kommer mot oss har. Detta kommer att ta VTS:en till en ny nivå, säger Anders Johannesson på Sjöfartsverket, koordinator för VTS-tjänsterna inom STM Validation-projektet.
Avslutas snart
STM Validation-projektet har pågått i nuvarande form sedan 2015 och avslutas vid årsskiftet i år. Projektet har letts av svenska Sjöfartsverket och har finansierats med EU-medel. I november hålls en avslutande konferens på IMO:s kontor i London.
[/flowy_subscriber_only]