Stena Flavia ankommer till Travemünde.

Fotograf: Wikimedia Commons/Roland.h.bueb

Kategori: Fartygsutrustning | Haveri | RoRo

Systerfartyg i trafik för Stena Line

Norman Atlantic har systerfartyg i trafik för Stena Line på Östersjön. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] Line på Östersjön. 

Den brinnande ropax-färjan Norman Atlantic byggdes 2009 vid det italienska varvet C.N. Visentini di Visentini Francesco & C i Porto Viro. Fartyget har flera systerfartyg varav Scottish Viking trafikerar linjen Nynäshamn-Ventspils och Stena Flavia linjen Travemünde-Ventspils för Stena Line. Fartygen är 186 meter långa, 25,6 meter breda, har 428 hyttplatser och tar 800 passagerare. Lastkapaciteten är 2.250 längdmeter. 

Släckningssystem

Martin Lewerentz, säkerhetschef på Stena Line, säger till Sjöfartstidningen att nästan alla roro-fartyg är utrustade med så kallade vattendrenchingsystem för brandsläckning. 

– Det är sprinklers som dränker roro-däcken med vatten, när befälhavaren beslutar om det.

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]