Swedish Club försäkrar olycksfartyg

P&I-klubben The Swedish Club försäkrar containerfartyget Rena som gick på grund utanför Nya Zeelands kust den 5 oktober och som myndigheterna kallar den ”värsta miljökatastrofen” i landets historia.– Det är fullt pådrag där nere nu och vi har folk på plats. Men på grund av vädret och omständigheterna är det livsfarligt att gå ombord. Dessutom är det sprickor i skrovet, säger Lars Rhodin, vd för The Swedish Club.Danska Svitzer är kontrakterade som bärgare och kontrakt har även skrivits med ett annat bolag om att bärga brännoljan från fartyget. För Swedish Club kan grundstötningen bli mycket kostsam.– Det är givetvis ett mycket stort fall, men jag kan inte säga mer nu eftersom jag sitter på ett möte. Vi håller på att försöka reda ut situationen, det är många kontakter nu med rederi, myndigheter och bärgare.Liberia-flaggade Rena, 47,230 dwt, gick på grund 12 distansminuter från Tauranga hamn på revet Astrolabe. Fartyget har kraftig slagsida och läcker olja. Enligt tidningen New Zealand Herald har 88 containrar fallit av Rena, en av dem innehåller farligt gods. 48 av containrarna uppges vara tomma. 50 ton avfall i fast form och fem ton i flytande form har samlats in. Folk vid bukten Bay of Plenty uppmanas att hålla fönstren stängda. Omkring 500 människor arbetar nu längs kustremsan med att sanera olja. Nya zeeländska medier skriver att 300 ton bränsle ska ha läckt ut och att omkring 500 döda fåglar har påträffats. Flera saneringsfartyg arbetar också i området. Hittills har saneringen kostat USD 12,1 miljoner.Costamare som äger fartyget har i en video framfört ett meddelande där man ber om ursäkt för det inträffade.– Uppenbarligen har någonting gått fel och vi kommer att samarbeta med myndigheterna för att finna svaret. Till folket i Tauranga vill vi säga att vi är fruktansvärt ledsna över den uppkomna situationen. Vi förstår oron över oljan som nu flyter i land på stränderna i denna fantastiska del av världen. Det är vårt fartyg och vi ber utan förbehåll om ursäkt, säger Costamares vd Diamantis Manos.Enligt Diamantis är kaptenen mycket erfaren och fartyget har alla certifikat som krävs och har inspekterats två gånger i år – utan anmärkningar. Fartyget är chartrat av MSC (Mediterranean Shipping Company) men till nya zeeländska medier frånsäger sig MSC ansvaret för olyckan. Fartygets kapten står åtalad för brott mot landets sjölagstiftning. Han har framträtt i domstol. En styrman har nu också framträtt i Tauranga distriktsomstol. Enligt TVNZ i Nya Zeeland så var styrmannen ansvarig för navigeringen vid olyckstillfället och står åtalad för att ha ”Navigerat fartyget på ett sätt som orsakat onödig fara eller risk mot annan person eller egendom”.– Regeringen är extremet bekymrad över att fartyget på en lugn dag gått på Astrolaberevet som är väldokumenterat, säger landets miljöminister Nick Smith, till TVNZ.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]VNZ.[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]