Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Torrlast

Swedish Bulk utökar

Göteborgsbaserade rederiet Swedish Bulk AB har köpt in ett tredje fartyg till sin flotta. Swe-Trader, som fartyget heter, är byggt år 2000 som skrov nummer 405 på Rousse Shipyard JSC i Bulgarien.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]hipyard JSC i Bulgarien.

– Det var Cementa som började prata med oss om ett kontrakt. Vi har jobbat åt dem i fem eller sex år sedan tidigare, och när vi visste att den här båten var till salu så presenterade vi den för Cementa som också tyckte att den passade bra. Vi sa att då ska vi ha ett långt kontrakt om vi ska köpa den, säger Björn Henriksson som driver rederiet tillsammans med sin son Robert.

– Vi fick en tre år lång time charter för Cementa och det är en lång charter i dagens marknad. Ett år hade varit ett långt kontrakt.

Kan bli fler affärer

Om Swedish Bulks flotta nu ska förbli tre fartyg återstår att se. Swe-Bulk, byggd 1991, går på den öppna spot-marknaden och Resolute, 1967, går på ett time charter-avtal.

– Det kan hända något med något av dem under hösten, det är tänkbart.

Dubbelt skrov

Swe-Trader är 98,9 meter lång och 13,8 meter bred. Bruttot är 3 .170 och dödvikten 4.550. Fartyget är klassat som styckegodsfartyg, general cargo, av Germanischer Lloyd. Hon har dubbelt skrov och är förstärkt för att kunna ta tung last och utrustad för att kunna ta 282 containers. 

En 6-cylindrig maskin från MaK, 6M32, lämnar 2.880 kW vid 600 varv per minut. Via reduktionsväxel drivs en ställbar propeller som snurrar med 231 varv per minut. Marschfarten är 12,5 knop.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]