Fotograf: OP Svensson Shipping

Kategori: Torrlast

Swedish Bulk köper syster

Göteborgsrederiet Swedish Bulk har köpt ett systerfartyg till det styckegodsfartyg man köpte förra sommaren. Till skillnad från sin syster ska nyförvärvet Swe-Carrier ut på spotmarknaden.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]er ut på spotmarknaden.

– Ja, vi gör den här satsningen nu. Marknaden är ju på väg uppåt och vi hoppas förstås på att det är rätt läge att köpa om priserna nu stiger framöver, säger Björn Henriksson som driver det familjeägda rederiet Swedish Bulk ihop med sin son Robert.

Flaggas på Cypern

Nyförvärvet Swe-Carrier, som köpts av holländska Feederlines och senast hette Scheldediep, ligger för tillfället i docka i bulgariska Varna där hon bland annat har skrapats ren och blivit målad i botten. Samtidigt är italienska klassningssällskapet Rina på plats i Varna för att genomföra survey och klassning av fartyget. 

– Vi har också bytt flagg på henne. Tidigare hade hon holländsk flagg, men nu blir hon cypernflaggad, säger Björn Henriksson, som berättar att planen är att Swe-Carrier ska ut på spot-marknanden. 

– Först ska hon lasta den elfte april i Constanta i Rumänien och segla till franska Brest, men sen ska hon ut spot-marknaden för vår mäklare OP Svensson Shipping. Hon kommer att ta alla slags laster och gå i Baltic, Nordsjön och ned till Medelhavet. Eftersom hon har högsta isklass så passar hon bra att gå uppe hos hos.

Inga fler planer 

Likt sin syster Swe-Trader – som Swedish Bulk köpte i augusti förra året – är fartyget Swe-Carrier byggd 2000 på varvet Rousse Shipyard JSC i Bulgarien. Fartyget, 4.550 dwt, är 98,9 meter långt och har en bredd på 13,8 meter. 

Genom köpet av Swe-Carrier har nu det Göteborgsbaserade rederiet Swedish Bulk tre general cargo-fartyg i sin flotta: förutom Swe-Carrier och Swe-Trader har man också Swe-Bulk, medan man i oktober i höstas lät styckegodaren Resolute gå till återvinning i danska Grenå. 

Enligt Björn Henriksson har man i dagsläget inga konkreta planer på ytterligare fartygsaffärer.  

– Nu får vi nog konsolidera oss och lugna oss lite, så får se vi se vad som händer framöver.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]