Swedish Bulk har förlängt TC-avtalet för fartygt Swe Carrier.

Fotograf: Swedish Bulk

Kategori: Fartygsaffärer | Torrlast

Swedish Bulk förlänger avtal

Swedish Bulk har förlängt timecharteravtalet med tyska skogsbolaget Waldkontor i Kastorf. Kontraktet gäller till 31 juli med option på fyra månader till.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]1 juli med option på fyra månader till.

Rederiet Swedish Bulk har fraktat skogsprodukter med fartyget Swe Carrier åt Waldkontor sedan den 1 december 2014. Nu är vd Björn Henriksson glad åt förlängningen av kontraktet. 

– Ja, det är bra. Vi kör logs på däck och flis i lastrummet i hela Östersjön åt Waldkontor. Senast har Swe Carrier gått från Riga till Wismar och vidare till Liepaja Sedan ska hon till Kramfors, Kalmar, Kramfors igen och Ust-Luga.

Startade år 2000

Swe Carrier är 99 meter lång, 13,8 meter bred och byggdes år 2000. Hennes systerfartyg Swe Trader ägs också av Swedish Bulk. 

– Jag köpte dem av Feederlines. Swe Trader för två år sedan och Swe Carrier i april 2014, säger Björn Henriksson.

Tre fartyg 

Swedish Bulk startades år 2000 av Björn Henriksson och rederiets första fartyg hette Swe Trader och såldes 2009. Den nuvarande Swe Trader går på ett treårigt kontrakt med cement från Slite till destinationer i Östersjön. Det tredje fartyget Swe Bulk går på spotmarknaden och befraktas av O.P. Svensson Shipping. 

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • anonym

    Byt namn till Lim- Carrier.

  • Elvis Presley

    Det var en annan Swe-Trader som var deras första båt. Hon var byggd 68 eller 69 och blev skrotad för ett antal år sedan.

  • Anonymous

    Taskig reserarch ännu en gång. Rederiet startade år 2000. Denna Swe Trader som inköptes 2013 skulle alltså vara rederiets första båt?? Skärp till er nu, ”sjöfartsjournalister”!

    • Marianne Ovesen

      Bäste Anonym, om det eventuellt kunde uppfattas som att dagens Swe Trader var den första i ordningen var det olyckligt. Jag är helt medveten om att det fanns en föregångare.

  • Pär-Henrik Sjöström

    Vi tackar för korrigeringen. Texten har nu uppdaterats.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]