[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en på två av konkursade OW Bunkers fartyg.
– Vi såg en möjlighet som vi tog, säger Fredrik Grönberg, chartering manager på Swede Chem Tankers.
Det var i fredags som beskedet kom att det danska bunkerbolaget OW Bunker begärts i konkurs. Något som fått stora konsekvenser på oljemarknaden världen över. Men samtidigt så blev en del fartyg, som tidigare opererats av OW Bunker, fria. Bland annat tankfartygen Besiktas Halland och Mainland som ägs av rederiet Besiktas Shipping Group och som länge opererades av OW Bunkers dotterbolag OW Tankers. Men nu har Swede Chem Tankers tecknat time-charterkontrakt på de båda istället.
Största konkurrenten
– OW Bunker är vår största konkurrent med den storleken på fartyg som vi opererar. Så när de gick i konkurs öppnades möjligheten för oss, säger Fredrik Grönberg.
Samtidigt betonar han att de inte önskar någon att gå i konkurs, speciellt inte med tanke på de anställda, men i det här läget hoppas de kunna göra något bra av det.
Snabb affär
Hela affären gick väldigt snabbt eftersom beskedet om konkursen kom så sent som i fredags. Men Fredrik Grönberg berättar att de sedan tidigare haft kontakt med rederiet om andra affärsidéer.
– Det hela handlade om snabba beslut och affären konfirmerades här under torsdagen. Men det kunde gå så snabbt eftersom vi redan hade kontakt med Besiktas.
Tar en risk
Enligt Fredrik Grönberg så tar de dock en viss risk när de tar in nya fartyg på time-charter.
– Vi ser att vi har en lite osäker framtid framför oss, speciellt med de nya svavelreglerna. Men vi tror på att detta kommer gå bra.
Swede Chem Tankers är ett dotterbolag till Ivar Lundh & Co. Sammanlagt kommer de efter detta ha hand om den operativa delen på sju olika fartyg.
Både Besiktas Halland och Mainland är på 7.700 DWT.
[/flowy_subscriber_only]