Svitzer Tyr

Fotograf: Bent Mikkelsen

Kategori: Ekonomi | Regelverk | Specialfartyg

Svitzer ska skatta i Sverige

Sedan några år är Svitzers fartyg flaggade på Färöarna. Men efter en granskning har Skatteverket kommit fram till att rederiet ska skatta i Sverige.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]kommit fram till att rederiet ska skatta i Sverige.

Under perioden 2009–2013 valde flera svenska rederier att flagga sina fartyg i det färöiska registret FAS. Något som Seko sjöfolk protesterat mot sedan dess. Skatteverket har nu gjort en granskning av Svitzer som sedan några år har bogserbåtar flaggade på Färöarna och kommit fram till att rederiet är skyldiga att betala skatt i Sverige för inkomståren 2011–2012.

Verksamheten sköts från Göteborg

– Sjöfart är ofta uppdelad i olika bolag och det kan vara svårt att bena ut vem som gör vad. Det centrala för beskattningen är var kärnverksamheten bedrivs. I Svitzers fall har vi kommit fram till att den huvudsakligen skötts från Göteborg, säger Johan Lundberg, regionsamordnare på Skatteverkets avdelning för utlandstransaktioner till Seko sjöfolks tidning Sjömannen.

Enligt rederiet själva bedrivs verksamheten på Färöarna, men Skatteverket håller alltså inte med. Enligt granskningen ska den enda personen som företräder färöbolaget vara den verkställande direktören. En person som enligt myndigheten bara har haft en formell roll utan beslutsrätt.

Svensk personal

Svitzer har cirka tio bogserbåtar som främst finns i Göteborg, Uddevalla, Brofjorden, Wallhamn, Stenungsund, Norrköping, Oxelösund och Nynäshamn. Alla är bemannade med personal som betalar svensk skatt på sina inkomster.

Grunden till Skatteverkets beslut är regler som gör gällande att företag ska betala skatt där huvudverksamheten bedrivs.

– Det betyder att man beskattas i Sverige för det resultatet som man då har upparbetat på det fasta driftstället, säger Johan Lundberg.

”Vidöppet fönster”

Peter Skoglund, ombudsman på Seko sjöfolk, är nöjd med beslutet.

– Det visar att vi hade rätt angående fast driftställe. Vi upplevde att det fanns ett vidöppet fönster i lagstiftningen och är glada att Skatteverket valt att granska det, säger han till Sjömannen.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]