Claes Berglund.

Fotograf: Stena

Kategori: Folk/företag | Politik

”Sveriges maritima näring monteras sakta ner”

Ett samtal med Claes Berglund som nu är inne på sitt andra år som ordförande i Ecsa. Han är kritisk till att Sverige inte syns mer internationellt i sjöfartsfrågor.
Claes Berglunds första år som ordförande i den europeiska redarföreningen Ecsa, European Community Shipowners Association, har bland annat präglats av effekterna av covid-19.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]er internationellt i sjöfartsfrågor.”} /–>

Claes Berglunds första år som ordförande i den europeiska redarföreningen Ecsa, European Community Shipowners Association, har bland annat präglats av effekterna av covid-19.

Det är nu halvtid i hans ordförandeskap, och för Sjöfartstidningen summerar han de viktigaste frågorna som varit under året. 

– Året började bra med att vi träffade alla beslutsfattare i Bryssel och fick gehör för alla våra kärnfrågor, men där var några mörka moln på himlen som vi bara anade då, säger han.

I mars 2020 slog pandemin till med full kraft, och sedan dess har mycket av Claes Berglunds tid gått till att samtala med EU-kommissionen om hur effekterna för sjöfarten ska kunna lindras så mycket som möjligt. En stor fråga har varit den om besättningsbyten, och strävan efter ett gemensamt internationellt regelverk.

Klimatfrågan en av de viktigaste

– Plötsligt hamnade vi som global näring, som alltid efterfrågar samma regelverk oavsett var vi än befinner oss på världshaven, i landspecifika regler till och med inom EU, så det var för oss en helt ny situation, säger han.

Andra frågor har flutit på mer som vanligt. I en intervju i Sjöfartstidningen för över ett år sedan inför sitt uppdrag som ordförande tog Claes Berglund bland annat upp utsläppen av växthusgaser som en av de viktigaste frågorna för honom att driva. Där har utvecklingen av det europeiska handelssystemet för utsläppsrätter, ETS, fortsatt.

– Det här ser jag också som en otroligt viktig fråga för Ecsa under det kommande året. Och det är viktigt att det blir ett bra förslag som EU-kommissionen kommer att lägga i juni, säger han.

Vem som har ansvar för de flyktingar som rederier räddar på Medelhavet har också varit en het fråga under året. En annan har varit och är brexit.

Kritisk till Sveriges undanskymda roll

– Vi har väntat i flera år och nu hände det vid årsskiftet. För Ecsa är det viktigt vilket förhållande som vi ska ha med Storbritannien och de redare som finns där. De är ju inte med i EU längre, de har sina egna regler. Är det bra att vi får mer konkurrens inom Europa? Jag tycker inte att det behöver vara en nackdel. Men det kan också bli så att det splittrar Europa i IMO och andra sammanhang, säger Claes Berglund.

När det gäller IMO, FN:s organisation för sjöfartsfrågor, och annat internationellt arbete är Claes Berglund kritisk till att Sverige enligt honom har tagit en mer tillbakadragen roll under senare år. Kritiken förde han fram under ett panelsamtal på Transportstyrelsens sjöfartsseminarium i februari. Sjöfartstidningen ber honom utveckla vad han menade.

– Vi har alltid genom åren haft en hög profil och svansföring i IMO och i de internationella sammanhangen, men jag tycker absolut att den har försvagats. Det är väl i och för sig en spegling av att vi inte är en så stor sjöfartsnation längre. Vi har åkt ut ur Council, som är en styrande gruppering inom IMO, säger Claes Berglund och fortsätter:

– Transportstyrelsen har inte lika mycket pengar längre att driva sjöfartsfrågorna. Jag tycker inte att det är bra, det är tråkigt, och förmodligen fel prioritering. Då blir det ju att vi bara följer vad EU säger, och inte kommer med så mycket egna initiativ. Det drabbar mest färjesidan, eftersom Sverige är ett väldigt färjestarkt land med världens största färjerederier.

Han menar att beslutsfattare inte längre ser sjöfarten som en viktig svensk näring, utan att det viktiga för dem är att flödena till och från hamnarna fungerar, vilket till stor del sker med hjälp av utländska rederier.

– Sveriges maritima näring är ett komplext ekosystem. Nu monteras det sakta ner. Och Transportstyrelsens minskade insatser i IMO är bara en del av detta, säger Claes Berglund.

Fotnot: Artikeln var ursprungligen publicerad i nr 3 -21 av Sjöfartstidningen.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]