Lars Höglund från Furetank, Niclas Mårtensson från Stena Line och infrastrukturminister Andreas Carlson.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Miljö | Politik

Sverige inför förbud mot skrubberutsläpp

Från och med 1 juli 2025 blir det förbjudet att släppa ut skrubbervatten på svenskt territorialvatten. Det meddelar infrastrukturminister Andreas Carlson i Almedalen på onsdagskvällen.
Det var i ett tal under ett mingel på Maritima Mötesplatsen i Visby som infrastrukturminister Andreas Carlson släppte nyheten.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]nskt territorialvatten. Det meddelar infrastrukturminister Andreas Carlson i Almedalen på onsdagskvällen.”} /–>

Det var i ett tal under ett mingel på Maritima Mötesplatsen i Visby som infrastrukturminister Andreas Carlson släppte nyheten.

– Vi har fattat beslut om att inom några dagar remittera ett förslag om förbud för skrubberutsläpp. Att minska utsläppen i luften genom att trycka ner dem i havet är inte en hållbar lösning, säger Andreas Carlson.

Andreas Carlson, infrastrukturminister. Foto: Klara Johansson

Förslaget innebär att förbjuda skrubberutsläpp i svenskt territorialhav från och med den 1 juli 2025. Enligt ministern har Danmark fattat samma beslut och kommer att remittera ett likadant förslag som Sverige, vilket gör att förbudet kommer att gälla även för danskt territorialvatten.

Många som berörs

– Jag är väldigt glad att kunna presentera det här ikväll. Det är många av er som berörs av det, men som också har lyft fram det och gått före genom att se till att sänka utsläppen så att man klarar sig inom de krav som finns. Svenska företag och svenska fartyg ligger långt fram, säger Andreas Carlson.

Till Sjöfartstidningen säger infrastrukturministern att han är glad att kunna presentera förslaget om förbudet.

– Det har skadlig miljöpåverkan och vi vill täppa till den här luckan som ju finns. Skrubbrarna tar ju mer bränsle i anspråk också. Det ökar ju bränsleåtgången med 2-3 procent. Så dels får man bort föroreningarna i vattnet men också minska bränsleåtgången, säger Andreas Carlson till Sjöfartstidningen.

Sverige vill ligga före

Genom att ta beslut om förslag om förbud ligger Sverige före, påpekar Andreas Carlson, som hoppas att fler länder ska följa efter.

– Vi vet att Finland arbetar med detta och det vore väldigt förnämligt om vi kunde få en fri zon i Östersjön till att börja med. Vi har även lyft detta på EU-nivå. Jag har lyft det direkt med EU:s generalsekreterare, säger infrastrukturministern.

Han fortsätter:

– Vi tror att det här är ett sätt att gå före men också att stärka svenska företags möjligheter att visa på att det är möjligt att ställa om samtidigt som vi stärker sjöfartens konkurrenskraft.

Uppdatera maritima strategin

Andreas Carlson berättar också, som ytterligare en nyhet under sitt tal, att regeringen ska fram en ny uppdaterad maritim strategi.

– Efter sommaren ska vi ha uppstartsmöte med olika relevanta aktörer, säger Andreas Carlson.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]