Nabucco är det fjärde och sista fartyget i den av Wallenius Marine utvecklade Hero-serien som byggts i Kina.

Fotograf: Peter Johansson/Wallenius Marine.

Kategori: RoRo

Svenskflaggade nybygget Nabucco levererat

Nabucco, den fjärde och sista PCTC:n i Wallenius Hero-serie är nu levererat och har i veckan startat sin jungfruresa mot Europa.

Det var den 19 oktober som det kinesiska varvet Tianjin Xingang Shipbuilding Industry Co., Ltd levererade det fjärde fartyget i Hero-klassen till Wallenius Wilhelmsen Ocean, en serie som designats av Wallenius Marine AB.

Fartyget, som fått namnet Nabucco, inledde sin jungfruresa genom att lämna varvet under eftermiddagen på lördagen den 23 oktober med destination Shanghai som blir den första lastningshamnen.

  • Nabucco på varvet i Kina.

    Fotograf: Per Lundholm

  • Bryggan. Foto: Per Lundholm
  • Bryggan. Foto: Per Lundholm
  • Bryggan. Foto: Per Lundholm
  • Bryggan. Foto: Per Lundholm
  • Svensk flagga i masten på Nabucco. Foto: Per Lundholm
  • Inredningen. Foto: Per Lundholm
  • Inredningen. Foto: Per Lundholm
  • Inredningen. Foto: Per Lundholm
  • Inredningen. Foto: Per Lundholm
  • Bildäcket. Inredningen. Foto: Per Lundholm
  • Maskin. Inredningen. Foto: Per Lundholm
  • Maskin. Inredningen. Foto: Per Lundholm

Seglar med helsvensk besättning

En som varit med ombord på varvet sedan i somras är överstyrman Per Lundholm. För Sjöfartstidningen berättar hand bland annat om den stora utmaningen med att få ombord besättningen inför avresan.

– Filippinare får inte komma in i Kina, vilket gjorde att vi skulle segla härifrån med en temporärt helsvensk besättning på 17 man. Men tre av dem fick inte komma med planet hit eftersom de inte hade rätt vaccinationsbevis så vi fick ansöka om dispens om att gå härifrån med 14 man och det fick vi som tur var, säger han.

Istället fick de ta vägen via Japan för att komplettera besättningen.

– Vi gick dit för att plocka upp de tre svenskarna samt åtta filippinska sjömän för olika befattningar ombord så nu är vi totalt 25 man, säger Per Lundholm.

När Nabucco anlände till Shanghai under onsdagen kommer fartyget att ligga i hamn ett dygn för att lasta fullt för första gången för att sedan sätta kurs mot Europa. Bland annat ska fartyget lasta Teslabilar samt ett antal grävmaskiner.

– Det blir spännande. Fartygen i den här serien har en fantastiskt effektiv lastlåda ombord, det finns knappt ett utrymme som inte går att använda till att lasta. Det är väldigt välplanerat, säger Per Lundholm.

Högeffektiv RoRo

I november i fjol blev Tannhauser det tredje fartyget i serien att levereras. De två första fartygen i Hero-serien är Titus och Traviata. Hero står för High Efficiency RoRo och är PCTC-fartyg (pure car truck carrier) som är skapade för att nå en minskad energiförbrukning och reducerade utsläpp per tonkilometer transporterad last. Skrovformen är designad för effektiv drift under olika förhållanden till havs och förbättrar dramatiskt förhållandet mellan last- och ballastkapacitet. Fraktkapaciteten ligger på 7.700 CEU (Car Equivalent Units).

Läs mer om leveransen av Nabucco i nästa nummer av Sjöfartstidningen, nummer 11, som kommer ut den 19 november 2021.