[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]m extra viktiga.”} /–>
Det var i slutet av augusti som infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) bjöd in ett femtiotal aktörer inom den maritima näringen till ett möte. I samband med mötet bad ministern om synpunkter på regeringens fortsatta arbete.
Branschorganisationen Svensk Sjöfart välkomnar ministerns tydliga ambitioner att stärka konkurrenskraften inom de blå näringarna, främja innovation och hållbarhet och skapa nya jobb och förbättra kompetensförsörjningen. Man betonar att snabba åtgärder behövs för att vända den negativa utvecklingen inom sjöfartsnäringen.
– Svensk Sjöfart ser fram emot en fokuserad dialog kring sjöfartsklustrets utveckling och åtgärder som stärker Sveriges säkerhet och försörjningsberedskap, säger vd Anders Hermansson.
Måste knyta an till EU
Sedan den senaste maritima strategin utarbetades 2015 har omvärlden förändrats dramatiskt, påpekar Svensk Sjöfart, med krig i Europa och ökade attacker mot global sjöfart. Inom EU sätts ett starkt fokus på att stärka unionens konkurrenskraft samtidigt som unionen har antagit världens mest ambitiösa klimatregelverk.
En uppdaterad svensk maritim strategi måste tydligt knyta an till arbetet inom EU och övriga medlemsländer, påpekar Svensk Sjöfart. Detta är särskilt viktigt för det maritima klustret med rederier, hamnar, marin utrustningsindustri, varv, försäkring, finansiering och övriga tjänster kopplade till sjöfarten, eftersom samverkan mellan dessa aktörer är avgörande för den maritima näringens utveckling som helhet.
Svensk Sjöfart listar fem åtgärder som särskilt prioriterade i regeringens arbete för att stärka sjöfartsnäringen:
Konkurrenskraftig tonnageskatt
Sverige måste få på plats en konkurrenskraftig tonnageskatt som möjliggör för svenska rederier att bedriva trafik till Sverige och för de som idag omfattas av traditionell beskattning att övergå till tonnagebeskattning.
Återställ nettomodellen
Säkerställ att det går att anställa ombordpersonal på konkurrenskraftiga villkor genom att återställa nettomodellen och tillse att denna kan användas i alla typer av internationell sjöfart.
Attraktivare svensk flagg
Ökad attraktivitet för att flagga in fartyg till Sverige genom att slopa stämpelskatten och införa ett bareboatregister.
Fungerande myndighet
Säkerställ en väl fungerande flaggstatsmyndighet (Transportstyrelsen) så att det går att flagga in fartyg och möjliggöra byggandet av nytt svenskt tonnage med den senaste tekniken, så att svenska rederier fortsatt kan ligga i framkant vad gäller miljö och klimat.
Utvecklat utbildningssystem
Fortsätt utveckla utbildningssystemet för sjöpersonal genom att möjliggöra en stegvis utbildning och slopa svenska särregler som försvårar för svenska sjömän att upprätthålla sina behörigheter.