För att ersätta de 200 miljoner ton olja och diesel som årligen används av världshandelsflottan så behövs 800 kärnkraftverk, enligt Föreningen Svensk Sjöfart.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Energi

Svensk Sjöfart: Öka produktionen av fossilfri el

Förstår samhället hur mycket fossilfri el som behövs för att ersätta den olja och diesel som världshandelsflottan använder? Frågan ställs av Föreningen Svensk Sjöfart i en debattartikel publicerad i Göteborgs-Posten idag.
För att ersätta de 200 miljoner ton olja/diesel som årligen används av världshandelsflottan med elektrobränslen behövs ungefär 5.500 TWh per år av förnybar el för dess produktion, skriver Fredrik Larsson, ansvarig för miljö- och klimatfrågor hos Föreningen Svensk Sjöfart, i debattartikeln i Göteborgs-Posten.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]�tta de 200 miljoner ton olja/diesel som årligen används av världshandelsflottan med elektrobränslen behövs ungefär 5.500 TWh per år av förnybar el för dess produktion, skriver Fredrik Larsson, ansvarig för miljö- och klimatfrågor hos Föreningen Svensk Sjöfart, i debattartikeln i Göteborgs-Posten.

Siffrorna kommer från en uträkning gjord av Intertanko, och enligt samma källa är detta 54 procent mer än vad som idag produceras i hela världen och motsvarar cirka 800 kärnkraftverk eller 580.000 landbaserade vindkraftverk. 

Gröna elektrobränslen nämns ofta som lösningen för sjöfarten när det gäller behovet av fossilfri eller förnybar el. Den svenskägda handelsflottan utgör mindre än 0,5 procent av den globala handelsflottan men kommer ändå att behöva elproduktion motsvarande 3–4 kärnkraftverk eller 2.000–3.000 vindkraftverk.

Svensk Sjöfart betonar i debattartikeln att politiker och makthavare måste förstå att vi måste få fram den fossilfria elen nu. Eftersom dagens produktion långt ifrån täcker efterfrågan menar organisationen att någon form av prioriteringssystem behövs för att undvika konflikter om den gröna elen mellan olika aktörer. 

Sjöfartsbranschen har en vision om noll skadliga utsläpp till luft och vatten år 2050 för internationell sjöfart och 2045 för nationell sjöfart. Men frågan är om samhället förstår vad som krävs för att så ska ske, skriver Svensk Sjöfart.

Organisationen uppmanar den nya regeringen att öka produktionen och hastigheten i utbyggnaden av förnybar el och förnybara bränslen, öka medel till forskning inom området, gynna aktörer som går före i utvecklingen och investera intäkterna från EU:s handelssystem med utsläppsrätter till sjöfartens energiomställning.

Läs hela debattartikeln här.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]