Sjöfartstidningen kunde under torsdagen berätta att Sjöfartsverket gått ut med en ny upphandling gällande byggande av isbrytare, men att det nu bara gäller beställning av ett fartyg, i stället för två.
– Jag är djupt oroad över att Sjöfartsverket inte kommit längre än så här. Även om Sjöfartsverket köpte en ny isbrytare förra året så var det faktiskt ingen av de svenska isbrytarna kunde gå för full kapacitet förra året på grund av saker som inte fungerade. Det är otroligt angeläget att påbörja förnyelsen av den svenska isbrytarflottan, och det här kan inte anstå. Man kan inte skjuta upp den längre nu, säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart.
Isbrytningen nästa säsong behöver säkras
Enligt Svensk Sjöfart innebär den nya upphandlingen att det kommer att dröja länge innan det finns tillräckligt många nya isbrytare på plats. Man vill därför att staten nu också går vidare med processen och tittar på alla möjliga alternativ för att säkerställa en fungerande isbrytning här och nu, och att man gör det på effektivast möjliga sätt.
– Man behöver också överväga vilka åtgärder som måste vidtas för att faktiskt kunna säkerställa en fungerande isbrytning här och nu. Nya isbrytare kommer ju inte finnas på plats imorgon, och då måste man ju faktiskt överväga en livstidsförlängning av de gamla isbrytarna, säger Anders Hermansson.
Behov av ytterligare pengar
Enligt Sjöfartsverket är kostnaden den huvudsakliga orsaken till att man nu upphandlar endast ett fartyg. Enligt verket är finansieringen från regeringen baserad på 2017 års kostnadsläge. Sedan dess har kostnaderna ökat kraftigt. Från Svensk Sjöfart ser man att staten behöver skjuta till ytterligare pengar för att tillräckligt många nya isbrytare ska kunna byggas.
– För att förnya den svenska isbrytarflottan behövs det absolut ett tillskott, och det behöver komma med i den nationella infrastrukturplanen. Där måste man ta höjd för det faktum att den svenska isbrytarflottan måste förnyas i sin helhet.
Kan gå miste om skalfördelar
Anders Hermansson understryker också att åtgärderna behöver genomföras på ett ekonomiskt effektivt sätt. Att endast beställa ett fartyg i den nya upphandlingen riskerar att man går miste om skalfördelar.
– Det är klart att man blir orolig med tanke på de turer som har varit kring den här upphandlingen. Det gäller att verket verkligen klarar av att säkerställa det ekonomiskt mest effektiva sättet att säkerställa den här upphandlingen. När våra medlemsrederier bygger nya fartyg beställer man ofta långa serier med många fartyg för att det blir mycket billigare att bygga så. Att nu beställa en enskild isbrytare gör att man får noll skalfördelar.
Uppmanar staten att titta på alla alternativ
Anders Hermansson säger att staten nu måste titta på om det finns andra alternativ än att genomföra upphandlingen på det här sättet.
– Man behöver verkligen försäkra sig om att Sjöfartsverket har kapacitet att genomföra det här, eller om man ska ta hjälp i upphandlingen av andra aktörer gällande byggnationsprocessen och så vidare. Man måste hushålla med de begränsade pengar staten har, och framför allt också med de avgifter som tas ut för handelssjöfarten.