Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Ekonomi | Fartygsaffärer | Tank

Svensk konstellation beställer fyra LNG-drivna tankers

Furetank, Älvtank och Thun beställer fyra LNG-drivna tankfartyg från Kina för leverans 2018 och 2019.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] leverans 2018 och 2019.

Furetank ska äga två av kemikalie- och produkttankfartygen och Älvtank och Thun tar ett vardera. Fartygen får kommersiellt management hos Furetank Chartering i den gemensamma alliansen Gothia Tanker Alliance.

– De här fartygen är designade för att klara alla kända framtida krav från regeringar, industrin och våra kunder, säger Lars Höglund, vd på Furetank Rederi AB.

16.000-tonnare

Fartygen får en dödvikt på 16.300 ton och lastar 20.000 kubikmeter. De är utvecklade av Furetank och FKAB och ska ha dual fuel-maskineri för både LNG och konventionellt bränsle. Dessutom ska LNG användas även för elproduktion när fartygen ligger i hamn och för inertgas-produktion. Fartygen ska ha system för rening av ballastvatten och isklass 1A.

Byggs i Kina

Huvudmaskieriet får en effekt på 4.500 kW och fartygen blir 149,9 meter långa, 22,8 meter breda och får ett djupgående på 8,8 meter.

Fartygen ska byggas vid det kinesiska varvet Avic Dingheng Shipbuilding Ltd. vid floden Yangtze.

 

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Johan

    Grattis!

  • Pia Berglund, VD Svensk Sjöfart

    Grattis. Grön sjöfart bygger blå broar! Vilken satsning på mer klimatsmart sjöfart! Härligt!

  • Ex DonsöChief

    Bara inte Ni gör misstaget som NorLines gjort med sina LNG drivna båtar byggda i Kina.

  • Jonas olsson

    Grattis hoppas man får se bild på fartygen

  • lennart

    Vilken flagg skall dom här fartygen bära tro?

    • Anonymous

      Har svårt och tänka mig att Thun skulle sätta svensk flagg, eller ens någon svensk på sin.. Eftersom de bara har holländska båtar med ukrainsk och holländsk besättning. Däremot Älvtank har ju enbart svenskflaggat idag, och Furetank har ju inga svenskflaggade (ännu iaf..), men däremot en del svenskar ombord. Så tror nog det blir en del svenskar, men kanske inte på Thuntanks..

      • Chiefen

        Thun har ALDRIG sagt upp en enda svensk sjöman pga av arbetsbrist, de har svenskar kvar fortfarande

        • Anonymous

          Syftade framförallt på Thuntank, att Thuns torrlastare har svenskar ombord på en del vet jag mycket väl. Men kollar man på trenden rent generellt i det bolaget: har det kommit någon ny båt till hela den koncernen under de senaste åren som inte blivit holländsk (bortsett från Greenland som inte är levererad ännu)? Och enligt VDn på Thuntank som gästföreläste hos oss så har de inte en enda svensk ombord på sina tankbåtar, vilken den här ordern berör.

  • Anonymous

    Duelfuel motor är ett moget koncept. Absolut inget bekymmer. Men välj inte någon test eller så kallad utvecklings maskineri. Utan den versionen som har körts i 10-12 år och utrustad för HFO även on det inte skall användas den första överskådliga tiden men sen kan det bli annan charter.

  • Anonymous

    Stort grattis inte minst till minstingen i gänget Älvtank!

  • Ragnar

    Grattis till beställarna och svensk sjöfartsindustri. Det är framtidstro vi behöver!

  • Anonymous

    Grattis hoppas detta blir lyckat,

  • Anonymous

    Kanon att det gàr sà bra för Svenska företag!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]