[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] leverans 2018 och 2019.
Furetank ska äga två av kemikalie- och produkttankfartygen och Älvtank och Thun tar ett vardera. Fartygen får kommersiellt management hos Furetank Chartering i den gemensamma alliansen Gothia Tanker Alliance.
– De här fartygen är designade för att klara alla kända framtida krav från regeringar, industrin och våra kunder, säger Lars Höglund, vd på Furetank Rederi AB.
16.000-tonnare
Fartygen får en dödvikt på 16.300 ton och lastar 20.000 kubikmeter. De är utvecklade av Furetank och FKAB och ska ha dual fuel-maskineri för både LNG och konventionellt bränsle. Dessutom ska LNG användas även för elproduktion när fartygen ligger i hamn och för inertgas-produktion. Fartygen ska ha system för rening av ballastvatten och isklass 1A.
Byggs i Kina
Huvudmaskieriet får en effekt på 4.500 kW och fartygen blir 149,9 meter långa, 22,8 meter breda och får ett djupgående på 8,8 meter.
Fartygen ska byggas vid det kinesiska varvet Avic Dingheng Shipbuilding Ltd. vid floden Yangtze.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Johan
Grattis!
Pia Berglund, VD Svensk Sjöfart
Grattis. Grön sjöfart bygger blå broar! Vilken satsning på mer klimatsmart sjöfart! Härligt!
Ex DonsöChief
Bara inte Ni gör misstaget som NorLines gjort med sina LNG drivna båtar byggda i Kina.
Jonas olsson
Grattis hoppas man får se bild på fartygen
lennart
Vilken flagg skall dom här fartygen bära tro?
Anonymous
Har svårt och tänka mig att Thun skulle sätta svensk flagg, eller ens någon svensk på sin.. Eftersom de bara har holländska båtar med ukrainsk och holländsk besättning. Däremot Älvtank har ju enbart svenskflaggat idag, och Furetank har ju inga svenskflaggade (ännu iaf..), men däremot en del svenskar ombord. Så tror nog det blir en del svenskar, men kanske inte på Thuntanks..
Chiefen
Thun har ALDRIG sagt upp en enda svensk sjöman pga av arbetsbrist, de har svenskar kvar fortfarande
Anonymous
Syftade framförallt på Thuntank, att Thuns torrlastare har svenskar ombord på en del vet jag mycket väl. Men kollar man på trenden rent generellt i det bolaget: har det kommit någon ny båt till hela den koncernen under de senaste åren som inte blivit holländsk (bortsett från Greenland som inte är levererad ännu)? Och enligt VDn på Thuntank som gästföreläste hos oss så har de inte en enda svensk ombord på sina tankbåtar, vilken den här ordern berör.
Anonymous
Duelfuel motor är ett moget koncept. Absolut inget bekymmer. Men välj inte någon test eller så kallad utvecklings maskineri. Utan den versionen som har körts i 10-12 år och utrustad för HFO även on det inte skall användas den första överskådliga tiden men sen kan det bli annan charter.
Anonymous
Stort grattis inte minst till minstingen i gänget Älvtank!
Ragnar
Grattis till beställarna och svensk sjöfartsindustri. Det är framtidstro vi behöver!
Anonymous
Grattis hoppas detta blir lyckat,
Anonymous
Kanon att det gàr sà bra för Svenska företag!
Artikeln är stängd för fler kommentarer