Sjöfartsverket kommer att initiera en revidering av sin konsekvensanalys av svaveldirektivet.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]et.
– Det gör vi för att vi har bättre förutsättningar idag än 2009, säger Anna Staaf, enhetschef på Sjöfartsverket. Då baserades analysen på 2008 års siffror för sjötrafiken samt ett antagande om gångtider i SECA-området. Det är ett ganska trubbigt instrument, säger Anna Staaf. Idag kan man utgå från AIS-data vilket skall ge en mer realistisk bild. Vi tror då att vi hamnar på en lägre kostnadsnivå.
I den nuvarande konsekvensanalysen har kostnaderna beräknats till 13 miljarder per år. Man hoppas vara klara med revideringen i april.
[/flowy_subscriber_only]