Det svåra isläget sätter hård press på Sjöfartsverkets isbrytare. Här Ale på väg upp till Vänern tidigare i veckan.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Isbrytning

Svårt isläge sätter press på isbrytarna

Behovet av isbrytarassistans är större än på många år. Sjöfartsverket har skrivit avtal med en privat aktör för att få in ytterligare resurser vid behov och motverka långa väntetider för handelssjöfarten.
Kylan har kopplat ett rejält grepp om stora delar av Sveriges kust och behovet av assistans från Sjöfartsverkets isbrytare är mer omfattande än på många år, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. I måndags anlände exempelvis Sjöfartsverkets minsta isbrytare Ale till Vänern där isen lagt sig och skapar problem i flera hamnar.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]”:”rich”,”providerNameSlug”:”inbaddningshanterare”,”responsive”:true,”className”:”wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>

Kylan har kopplat ett rejält grepp om stora delar av Sveriges kust och behovet av assistans från Sjöfartsverkets isbrytare är mer omfattande än på många år, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. I måndags anlände exempelvis Sjöfartsverkets minsta isbrytare Ale till Vänern där isen lagt sig och skapar problem i flera hamnar.

– Vår uppgift är att se till att hamnarna kan hålla öppet. Det är en uppgift som vi tar på största allvar och vi använder de resurser som vi har tillgängliga. Vid ett svårare isläge som vi kan komma att få denna vinter kan det dock innebära längre väntetider för brytning av rännor och assistans, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket.

För att klara situationen är alla statsisbrytare ute och jobbar. Igår onsdag undertecknades ett avtal med Viking Supply Ships som aktiverat ger extra isbrytningsresurser vid behov. Samtidigt konstaterar Sjöfartsverket att årets isvinter är den tuffaste på många år.

– Vi ser just nu att vi troligen kommer behöva bryta is så långt ner som till Kalmar på östkusten, och även i Göteborg och norröver på västkusten. Det kräver mer av oss än normalt och vi behöver därför sprida ut våra resurser mer än de senaste vintrarna.

Isbrytning är inte skattefinansierat utan betalas gemensamt av sjöfarten genom farledsavgifter, och det innebär att resurserna är begränsade, skriver Sjöfartsverket. En svårare isvinter som den här har enligt myndigheten potential att bli extra påfrestande för Sjöfartsverkets ekonomi.

– Precis som vinterväghållning på land är vintersjöfart av yttersta vikt för Sverige då nio av tio varor till och från Sverige går på sjön, säger Fredrik Backman.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]