Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Politik

Dyster framtid för svenskt manskap

Särskilt matroserna drabbats kraftigt av utflaggningarna och har svårt att hitta arbete. Och det är troligt att det kommer att bli ännu svårare för dem att hitta arbete i framtiden, skriver Arbetsförmedlingen Sjöfart i sin prognos Arbetsmarknadsutsikterna våren 2013.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sutsikterna våren 2013.

I sin nyligen publicerade prognos för arbetsmarknaden 2013–2014 konstaterar Arbetsförmedlingen Sjöfart att utflaggningarna verkar fortsätta och kommer att resultera i allt färre svenska rederier och svenska ombordjobb.

Svenskt befäl uppges ha en bättre arbetssituation än manskapet. Många befäl har erbjudits fortsatt anställning vid utflaggning men på grund av delvis andra villkor har vissa tackat nej. Dessa tjänster besätts vanligtvis av befäl från andra länder.

Begränsad arbetsmarknad

Enligt Arbetsförmedlingen Sjöfart kommer svenskt manskap antagligen att ha det tufft på arbetsmarknaden eftersom de i ett internationellt perspektiv ”kan tyckas ha en högre lönekostnad än vissa andra nationaliteter”. Vidare befarar man att resultatet kan bli att manskap blir begränsade till att söka arbete i inre fart, på färjor och på vissa specialfartyg.

Även åldern och erfarenhet spelar en betydande roll för arbetssökande inom sektorn sjöfart. Arbetsförmedligen uppger att det framförallt är de yngre sjömännen som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Seniorbefälen har däremot en relativt säker framtid. Befäl har dessutom lättare att söka anställningar utomlands samt även i land.

I sin yrkesbarometer uppger Arbetsförmedlingen att det under det närmaste året i stort sett kommer att råda balans mellan brist och överskott på fartygsbefäl. För maskinbefäl och fartygselektriker är prognosen någon brist. Motormanskap förutspås det finnas ett visst överskott på, medan överskottet är mer påtagligt inom kategorierna däckspersonal, kocksteward, kock, kallskänka, ekonomibiträde, mässman, intendenturpersonal och servitör/servitris.

Konstant antal 

Prognosen för 2013 tyder på att det kommer att lediganmälas närmare 1.300 platser till Arbetsförmedlingen Sjöfart, vilket skulle innebära en minskning på 1,5 procent sedan föregående år. Å andra sidan påpekar man att det även i tider med arbetslöshet kan vara svårt för företagen att hitta personal med rätt utbildning och erfarenhet. Av de intervjuade sjöfartsföretagen uppgav 10 procent att de på grund av bristen på kvalificerat sjöfolk varit tvungna att rekrytera utomlands.

Medelåldern på befälssidan är relativt hög i den svenska handelsflottan och särskilt många pensionsavgångar är att vänta de närmaste tio åren. Detta kan komma att bidra till en framtida brist på arbetskraft i Sverige liksom i de flesta andra EU-länder, uppger Arbetsförmedlingen Sjöfart.

Allt färre ombordanställda

Antalet ombordanställda på svenska fartyg har emellertid minskat sedan år 2009. Totalt hade svenska fartyg 12.266 ombordanställda under 2012 jämfört med drygt 14.000 år 2008. Tack vare ett relativt stort antal färjor utgör intendentur den överlägset största yrkeskategorin på svenska fartyg.

Om samtliga svenskkontrollerade utlandsflaggade fartyg skulle flaggas svenskt skulle det innebära 20.000 nya arbetstillfällen ombord, framgår det vidare av prognosen.

Det totala antalet inskrivna sjösökande uppgår till cirka 1.000 personer. Trots det stora antalet varsel har antalet inskrivna hållit sig på en relativt konstant nivå sedan hösten 2009. Detta beror på att arbetslösa sjömän bland annat har hittat arbete i land, i andra länder eller pensionerats. Enligt intervjuer med ett antal sjöfartsföretag beräknas arbetslösheten för sjömän i maj 2013 uppgå till 2,6 procent.

Arbetslösheten beräknas att minska marginellt under nästkommande två år.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]