Ombordanställda i EU får samma arbetsrättsliga rättigheter.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Politik

Dyster framtid för svenskt manskap

Särskilt matroserna drabbats kraftigt av utflaggningarna och har svårt att hitta arbete. Och det är troligt att det kommer att bli ännu svårare för dem att hitta arbete i framtiden, skriver Arbetsförmedlingen Sjöfart i sin prognos Arbetsmarknadsutsikterna våren 2013.

I sin nyligen publicerade prognos för arbetsmarknaden 2013–2014 konstaterar Arbetsförmedlingen Sjöfart att utflaggningarna verkar fortsätta och kommer att resultera i allt färre svenska rederier och svenska ombordjobb.

Svenskt befäl uppges ha en bättre arbetssituation än manskapet. Många befäl har erbjudits fortsatt anställning vid utflaggning men på grund av delvis andra villkor har vissa tackat nej. Dessa tjänster besätts vanligtvis av befäl från andra länder.

Begränsad arbetsmarknad

Enligt Arbetsförmedlingen Sjöfart kommer svenskt manskap antagligen att ha det tufft på arbetsmarknaden eftersom de i ett internationellt perspektiv ”kan tyckas ha en högre lönekostnad än vissa andra nationaliteter”. Vidare befarar man att resultatet kan bli att manskap blir begränsade till att söka arbete i inre fart, på färjor och på vissa specialfartyg.

Även åldern och erfarenhet spelar en betydande roll för arbetssökande inom sektorn sjöfart. Arbetsförmedligen uppger att det framförallt är de yngre sjömännen som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Seniorbefälen har däremot en relativt säker framtid. Befäl har dessutom lättare att söka anställningar utomlands samt även i land.

I sin yrkesbarometer uppger Arbetsförmedlingen att det under det närmaste året i stort sett kommer att råda balans mellan brist och överskott på fartygsbefäl. För maskinbefäl och fartygselektriker är prognosen någon brist. Motormanskap förutspås det finnas ett visst överskott på, medan överskottet är mer påtagligt inom kategorierna däckspersonal, kocksteward, kock, kallskänka, ekonomibiträde, mässman, intendenturpersonal och servitör/servitris.

Konstant antal 

Prognosen för 2013 tyder på att det kommer att lediganmälas närmare 1.300 platser till Arbetsförmedlingen Sjöfart, vilket skulle innebära en minskning på 1,5 procent sedan föregående år. Å andra sidan påpekar man att det även i tider med arbetslöshet kan vara svårt för företagen att hitta personal med rätt utbildning och erfarenhet. Av de intervjuade sjöfartsföretagen uppgav 10 procent att de på grund av bristen på kvalificerat sjöfolk varit tvungna att rekrytera utomlands.

Medelåldern på befälssidan är relativt hög i den svenska handelsflottan och särskilt många pensionsavgångar är att vänta de närmaste tio åren. Detta kan komma att bidra till en framtida brist på arbetskraft i Sverige liksom i de flesta andra EU-länder, uppger Arbetsförmedlingen Sjöfart.

Allt färre ombordanställda

Antalet ombordanställda på svenska fartyg har emellertid minskat sedan år 2009. Totalt hade svenska fartyg 12.266 ombordanställda under 2012 jämfört med drygt 14.000 år 2008. Tack vare ett relativt stort antal färjor utgör intendentur den överlägset största yrkeskategorin på svenska fartyg.

Om samtliga svenskkontrollerade utlandsflaggade fartyg skulle flaggas svenskt skulle det innebära 20.000 nya arbetstillfällen ombord, framgår det vidare av prognosen.

Det totala antalet inskrivna sjösökande uppgår till cirka 1.000 personer. Trots det stora antalet varsel har antalet inskrivna hållit sig på en relativt konstant nivå sedan hösten 2009. Detta beror på att arbetslösa sjömän bland annat har hittat arbete i land, i andra länder eller pensionerats. Enligt intervjuer med ett antal sjöfartsföretag beräknas arbetslösheten för sjömän i maj 2013 uppgå till 2,6 procent.

Arbetslösheten beräknas att minska marginellt under nästkommande två år.

Kommentarer

  • Anonym

    Medans SEKO slår sig för bröstet…

    • Anonym

      SEKO’s kommentarer i denna artikel är för bra roliga. Läs och begrunda:
      http://www.sjofartstidningen.se/skatteverket-utreder-faroutflaggningen/

      • Anonym

        Väntar fortfarande på att SEKO’s Kenny skall komma dragandes med någon klyscha.

        • Anonym

          Kommer måndagen innebära att Kenny skall bortförklara sig. Eller väljer han att sticka huvudet i sanden?

          • Kenny Reinhold

            Hahahahaha… Har aldrig skrattat så mycket åt en sak som denna och därför fick du anonym inget svar på måndagen heller, då tårarna av skrattattacker rann ner för mina kinder och därmed hindrat mig från från att gladeligen svara på tokiga inlägg här…!!!!

            Då Du givit strutsen ett ansikte genom att vara anonym, så fattar du inte eller ser /inser/förstår hur din sista (hoppas jag) kommentar ter sig i ett någorlunda klokt meningsskifte????
            Hahahahaha, så korkat så att klockarna nästan stannari hela Norden…!!! Påstår, med berått mod att jag Kenny Reinhold, citat:. Eller väljer han att sticka huvudet i sanden? Hahahahaha… Jag kan fan inte sluta skratta alltså, e den där ”anonym” riktigt klok, eller…?? Vem sticker huvudet i sanden som anonym i ett debattforum??? Fy fan vilket korkat inlägg och likaså den där s k Fartygsinspektören i en annan tråd som läxar upp alla i tråden efter ”Containerfartyg bröts itu”…. Samma korkade översittarfasoner som anonym i denna… Kanske samma person med/eller samma IQ Fiskmås??
            Hoppas mitt taskiga inlägg här mot två ytterst korkade inlägg får stå kvar, för jag i detta inlägg också deklarerar att det är under min värdighet att debattera med dessa personer då de visar upp ett så FEGT sätt som inte ger mig en anledning att fortsätta i någon konstruktiv debattanda… Så härmed kommer jag enbart att i princip besvara någorlunda trovärdiga debattörer… Som herr Elonsson skriver i ”sin” tråd, kommer enbart att gå in i de debatter där jag troligtvis vet vem jag ”pratar” med… Så bye bye fega anonym och alla andra anonyma…i och för sig tråkigt, men nödvändigt, likt Elonssons ställningstagande, oavsett innehållet i detsamma…. http://www.sjofartstidningen.se/entreprenoren-i-skarhamn/

            • Anonym

              Är du full eller?

  • Anonym

    Det går sedan en tid inte att se de arbeten som annonserar på tidningens hemsida. Länken funkar inte och det verkar inte finnas någon ny länk.

    • Hej,
      Vi hade under några dagar lite tekniska problem med vår sida vilket resulterade i att sidan inte var tillgänglig. Nu fungerar dock Shipgaz Jobs igen. Jag kan också berätta att vi planerar att lyfta över rekryteringsdelen till sjöfartstidningen.se efter sommaren. Om du vill ha Shipgaz Jobs skickade till din mailbox varje onsdag så kan du klicka på länken och anmäla din epostadress.

  • Andreas

    Helt omöjligt att få jobb som nyutexaminerat befäl vad det verkar.. Och ja, jag söker jobb över hela världen.

    • Anonym

      Manskap och juniorbefäl är för dyra. Det är därför de inte får jobb.
      Svenska seniorbefäl är däremot billiga, eftersom de har marginellt högre lön and juniorbefäl.

      Smart? Nej. men så blir det när facken höjt lönerna till orimliga nivåer för personer med låg och/eller ingen utbildning/erfarenhet.

      Så Andreas, det är beklagligt att du inte hittar ett jobb. Men när du blir seniorbefäl så kommer anbuden hagla över dig. Men det där ”när” kan ju ta lång tid…

    • Anonym

      Andreas, har du skaffat DP-papper? Inte det? Hur tror du att du skall få jobb annars?`

      Jag tittade precis på norskarnas arbetsförmedling. Långa listor med jobb. Sätt dig på ett plan till Norge. Kliv in på ett rederikontor och säg att du vill ha jobb. Med dina fina ECDIS & DP-papper (men med liten erfarenhet) kommer du få jobb ändå.

      Eller så kan du sitta kvar hemma och klaga på att ingen vill anställa dig.

      • Bigfoot

        Hmmmmm….. Jag tror inte du läste vad Andreas skrev innan du svarade.

        • Anonym

          Det är stor skillnad på att åka till Norge och kliva in på ett rederikontor i Bergen t.ex. Mot att skicka runt sin CV via email.

          • Bigfoot

            Jasså är det det han gjort ? Är det något du vet eller gissar du bara ?

            • Anonym

              Hade han åkt till Norge och klivit in på ett rederikontor så hade han haft jobb nu och inte skrivit en kommentar här…
              För så enkelt är det att få jobb. Visar man att man vill ha ett jobb så får man det.

              Fast det är klart. Har han avsaknad av ett ben, hjärnhalva eller en sexuell läggning som manifesterar sig tydligt kan det ju bli problem.

              Så ja, jag har spekulerat.

  • Nils A

    man kan säga att jämlikheten kostar om man ser till lönerna i Svenska Handelsflottan…

  • Anonym

    Bekvama Lata, ingen drive, facket gar I sina vanliga banor. Mycket trakigt eftersom de fackligt fortoende valda mest ar flunkare och inte bryr sig om riktigt sjofolk som matroser och motormann!

  • Anonym

    Det är väl hela grejen med dessa debattforum att man kan få vara anonym och säga vad man tycker utan att känna press.. Däremot är person påhopp vidrigt som det har tenderat till här, det är mindre bra och skadar kollektivet. men den debatten tar vi inte här för då sätter jag jag mig i samma sits! Var snälla mot varandra och respektera varandras åsikter utan att hålla på med personangrepp, så kanske SEKO kan hålla kvar någon medlem och ni övriga få en mer konstruktiv debatt!

  • Pär-Henrik Sjöström

    Det är inte helt oväntat att denna fråga väcker livlig debatt, men jag hoppas att vi ändå kan hålla den på en saklig nivå. Jag vill gärna påminna om våra regler för att kommentera här på sjofartstidningen.se och uppmana alla att hålla god ton, avstå att kalla andra för öknamn och visa respekt för de andra som kommenterar, även om åsikterna går kraftigt i sär.

    Pär-Henrik Sjöström
    Chefredaktör
    Sjöfartstidningen

  • Anonym

    Jag tycker att denna debatt ar nagot komisk, inte for folket som blir drabbade men for att jag minns att den samma 1989 nar jag sjalv borjade att segla. Vi skulle inte tala hogt, eller yttra nagra krav for da skulle redarna ta hit Filippinare, gissa vad…? De ar redan har.
    Jag har lamnat svenk flaggade handelsflottan 1999 och inte tittat tillbaka en sekund. Det varkar dock som att ”debbatten” ar precis den samma som 1989. Kul att de dar med forandring.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.