Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad

”Svårt att komma in”

FKAB ställer ut för första gången i Danmark, en marknad där företaget gärna vill få ett starkare fotfäste, vilket inte är helt lätt. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t inte är helt lätt. 

I den svenska paviljongen på den danska sjöfartsmässan Danish Maritime Fair håller FKAB:s 3D-skrivare på med att skriva ut en modell av ett fartygsskrov av egen design. Den har varit igång så gott som hela mässan och lockar en hel del nyfikna besökare.

– Intresset har varit enormt stort här, det strömmar till folk, så den fyller sin funktion. Även ingenjörerna tycker att det är användbart, den är inte enbart ”nice to have” utan fyller sin funktion, berättar Tor Järnberg, ansvarig för marknad och försäljning på FKAB.

Fysisk modell

Tor Järnberg visar upp ett akterskepp av ett tankfartyg. Denna modell har skrivits ut tidigare eftersom det tog tre dygn.

– Det här är en design som vi har gjort för ett svenskt rederi och då kan vi direkt visa kunden hur det kommer att se ut. Det kan man göra i ett tidigt skede. Linjerna är väldigt viktiga och avgörande för bränsleförbrukning, säger han.

Beslutet att skaffa en 3D-skrivare handlade inte enbart om mässor.

– Vi använder den dels för att visa på mässor, men också i demon. Vi är ju marindesigner och vi vill kunna visa vår design fysiskt för kunderna och inte enbart på en pappersritning.

LNG-tanker störst

FKAB har rederier och varv som sina främsta målgrupper. 

– Vi är väldigt duktiga på vissa typer av fartyg som produkt- och kemikalietankbåtar i det mindre segmentet upp till ungefär 30.000 kubik, bitumentankfartyg, färjor, specialfartyg och sedan har vi kommit in på det lite större LNG-segmentet, upplyser Torn Järnberg.

Han berättar att det största fartyget är en 45.000 kubikmeters medium size LNG-tanker.

– Det är det största fartyget vi håller på med nu och är drygt 190 meter lång. Den har speciellt framtagna tankar som är designade av ett norskt företag.

Trög marknad

Tor Järnberg säger att marknaden för tillfället är ganska trög.

– För tillfället har vi ganska mycket att göra, men det återspeglar inte marknaden generellt. Ett stort kluster på Donsö har börjat röra på sig och de kontaktar oss. Generellt sett är det ganska tufft, det är få som bygger, vi märker det på varven i Kina, Korea och Japan. Det är många faktorer som bidrar, men en av dem är finanserna som gör det svårt för ett litet rederi att få kapital till att bygga.

Siktar på tillväxtmarknader

Enligt Tor Järnberg finns det också tillväxtmarknader, som Iran.

– Vi var där förra veckan. Sanktionerna har lyfts lite grann. Det är spännande men det är långa ledtider också. Det är inte helt lätt med finanserna men det gäller att vara på plats och se sig runt. Det finns ett behov av sådana som oss med vår kunskap. 50 års kunskap från marindesign sätter sina spår, vi har en enorm kunskap in house.

Svårt inom offshore

FKAB hade tidigare mycket aktiviteter inom offshore.

– Ungefär 30 procent av vår omsättning, och nu har det nästan gått ner till noll. Det är bara små ströjobb. Det är också down i Mellanöstern, men där finns ett behov på den sidan, så vi får se vad det blir av.

Första gången 

För FKAB är detta första gången som utställare på Danish Maritime Fair.

– Danska rederinäringen är världsledande så det är inte så konstigt att vi är här. Vi måste finnas här, vi vill verkligen in och jobba med danska redare, men det är svårt, säger Tor Järnberg, och fortsätter:

– Jag var här som besökare förra året, men i år så har vi valt att ställa ut. Men det är lite svårt att hitta redarna här måste jag säga.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]