[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]h militär utrustning.
Det första larmet om att det brann ombord på Britannia Seaways kom vid 19-tiden på lördagskvällen. Enligt norska medier befann sig då Britannia 70 sjömil utanför den norska kusten och var på väg mot mot Bergen för att leverera militär utrustning till en militärövning i Vestlandet.
På fartyget fanns bland annat en stridsvagn, ett flertal bandvagnar och andra militärfordon, ammunition samt 70.000 liter drivmedel.
Hårt väder
Enligt uppgift ska branden ha uppstått i en container fylld med 7.000 liter flygbränsle, efter att bränsledunkar slitits loss och sprungit läck i det hårda vädret som rådde på lördagen. När stålbehållarna sedan slagits mot varandra har gnistor uppstått som startat branden.
Ett antal fartyg, däribland den norska fregatten Helge Ingstad, samt flera helikoptrar anlände på lördagskvällen till fartyget, och under natten lyckades besättningen tillsammans med ett antal specialutbildade brandmän få branden under kontroll.
På söndagseftermiddagen anlände Britannia Seaways till Bergen, och fortfarande på söndagskvällen pågick eftersläckning ombord på fartyget.
Omfattande skador
Enligt norsk media orsakade branden omfattande skador på fartyget över ett område som sträcker sig 30-40 meter. Dessutom förstördes ett okänt antal militärfordon, plus att det mesta av de 70.000 liter drivmedel som fanns ombord brann upp.
Ingen av de som befann sig ombord på fartyget – 20 besättningsmän samt tolv norska soldater på väg till militärövningen – ska ha skadats, däremot har både besättning och soldater förts till sjukhus för kontroll av eventuella rökskador.
Dramatiskt
Enligt brandmännen som deltog i släckningsarbetet kunde branden blivit ännu värre än den blev.
– Det var dramatiskt för de som var ombord. Besättningen gjorde en fantastisk insats för att förhindra att branden spred sig ytterligare. De jobbade i 10-12 meter höga vågor och var slitna när vi kom dit, säger brandmannen Hugo Hansen till den norska tidningen Bergens Tidene.
Tillsammans med sina kollegor blev Hugo Hansen vid 01-tiden natten till söndagen nedfirad från en helikopter till det brinnande fartyget.
– Vi anade inte vad vi skulle möta. På däcket såg det ut som ett slagfält, och det var en våldsam värmeutveckling, säger han och fortsätter:
– Enligt värmekameran var det över 400 grader i containrarna som brann på däcket.
Krigszon
När brandmännen och besättningen till slut fått kontroll över branden såg däcket ut som krigszon till följd allt krigsmateriel som brunnit upp. Även under däck var det stor ödeläggelse.
– Det såg ut som om det varit en stor explosion därnere. Metalldörrar hade slitits av sina gångjärn och kraftiga bultar hade tryckts ut ur väggen. Tanken man fick var att det kunde gått fruktansvärt illa, säger brandmannen Hugo Hansen till Bergens Tidene.
Representanter för DFDS, rederiets försäkringsbolag och Det Norske Veritas började på söndagen att undersöka omfattningen av skadorna ombord på det danskregistrerade fartyget.
[/flowy_subscriber_only]